"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cakap dengan makanan agar diberkati

AKMAL MANAF

”Orang tua di Temerloh, Pahang.. umur hampir 100 tahun.. dia sihat.. makan tak ada pantang.

Itu mukadimah oleh Ustaz Badli Shah Alauddin tentang petua yang diamalkan oleh warga emas yang pernah beliau temui suatu ketika dahulu.

”Dia kata pertama sekali mesti berdoa minta berkat (doa makan) seperti Nabi SAW ajar.. Ya Allah turunkan berkat kepada makanan ini..

”Aku tahu kalori dia 200 Ya Allah, tapi tolong berkatkan makanan ini, seolah-olahnya begitu.

”Kedua katanya, sebelum suap, kena bercakap dengan makanan. Selepas baca doa, sebelum makan. Katakan kita makan kambing.

”Eh kambing, aku makan engkau. Engkau jangan makan aku. Ini petua, petua tak ada dalam kitab. Insya Allah sihat,” katanya dalam satu video di TikTok.

Badli Shah menasihatkan, walaupun masyarakat mengetahui bahawa sesuatu makanan itu mempunyai risiko, tetapi jangan mengata terhadap makanan.

Ini kerana katanya, makanan itu adalah rezeki kurniaan Allah.

Tiada ulasan: