"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apa Punca Kebakaran Di Hospital Putrajaya

Kerajaan persekutuan digesa supaya mengumumkan punca kebakaran di tingkat tiga Hospital Putrajaya yang berlaku pada pertengahan bulan April lalu.

Gesaan tersebut dibuat oleh Setiausaha DAP Selangor, Lau Weng San yang juga ADUN Kampung Tunku.

dap graftbuster pc 230409 lau weng san"Satu peristiwa yang mungkin belum menjadi pengetahuan umum dan pihak media ialah kebakaran yang berlaku di tingkat tiga Hospital Putrajaya pada 11 April lalu, akibat disambar kilat.

"Kebakaran ini disyaki berpunca daripada pemasangan alat-alat penangkap kilat yang tidak mengikut spesifikasi," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Lau berkata, insiden tersebut berlaku pada jam 4.10 petang, mengakibatkan sebahagian besar daripada tingkat tiga hospital berkenaan terpaksa ditutup.

"Peristiwa itu hanya dilaporkan oleh sesetengah media dan laporannya hanya dipaparkan dalam bahagian berita tempatan.

"Mengikut laporan akhbar yang sempat saya kumpulkan, kebakaran itu menyebabkan bilik-bilik pesakit di wad 3A, 3B, 3C dan 2C ditutup," katanya sambil menambah, kira-kira 50 pesakit terpaksa dipindahkan.

Bagaimanapun, katanya, sehingga sekarang Kementerian Kerja Raya dan Kementerian Kesihatan masih belum mengeluarkan apa-apa kenyataan tentang kejadian tersebut.

"Saya tidak dapat bayangkan apa akan berlaku pada masa kejadian itu jikalau kesemua 50 pesakit dan kakitangan perubatan di tingkat tiga hospital berkenaan, tidak sempat melarikan diri ekoran kebakaran tersebut," katanya.

Lau berkata, mengikut pendapat pakar, kebarangkalian untuk sesuatu kebakaran berlaku di sesebuah bangunan yang disambar kilat adalah amat rendah.

"Oleh itu, kebakaran yang berlaku di Hospital Putrajaya merupakan sesuatu yang luar biasa. Saya menggesa Kementerian Kerja Raya dan Kementerian Kesihatan memberi penjelasan mengenai insiden ini," tegasnya.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: