"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bumbung Stadium runtuh, AMK buat laporan polis

Sazali Mohd Noor

KUALA TERENGGANU, 9 Jun (Hrkh) - Tragedi keruntuhan bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Kompleks Sukan Gong Badak, 2 Jun lalu memalukan imej negara meski pun tidak berlaku kemalangan jiwa.

Elemen rasuah dan penyelewengan sudah pastinya sedikit sebanyak 'membelit' di sebalik kejadian yang berlaku itu.

Sehubungan itu, Angkatan Muda KeADILan (AMK) Negeri Terengganu telah membuat satu laporan polis ke atas tragedi Stadium runtuh di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu, dekat sini, semalam.

Ketuanya, Fariz Musa berkata pihak polis wajar melakukan siasatan dengan segera serta mendakwa mereka yang bertanggungjawab meluluskan Sijil Layak Menduduki (CF) Stadium berkenaan.

"Nasib baik tidak berlaku kemalangan jiwa kerana bermula 3 hingga 6 Jun (yang) sepatutnya berlaku acara Sukan Staf Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) Kali Ke-34 dan sebahagian acara berlangsung di Stadium itu.

"Bayangkan, jika berlaku hari ini atau dalam masa tempoh ini. Maknanya, kita sedang sibuk mengeluarkan mayat-mayat yang berada dalam runtuhan dan timbunan stadium itu,"ujarnya pada sidang, di IPD berkenaan.

Fariz mendakwa mereka (pihak berkuasa) yang meluluskan CF ke atas Stadium yang belum siap itu adalah satu jenayah yang sangat besar.

Beliau mengesyakki kemungkinan besar telah berlaku penyelewengan dalam proses pengeluaran CF dengan cara yang tidak mengikut spesifikasi ditetapkan.

Katanya, setiap pengeluaran CF ke atas sesuatu bangunan hanya boleh dibuat sekiranya ia mendapat sokongan dari pelbagai pihak termasuk Jabatan Kerja Raya, Bomba dan lain-lain.

Menurutnya, Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang dirasmikan pada 10 Mei 2008 belum siap 100 peratus dan tidak layak dikeluarkan sijil CF.

"Kami (AMK) mempertikaikan dan mengesyaki timbul perkara yang tidak betul berkaitan pengeluaran CF atau Sijil Layak Menduduki.

"Pelbagai aspek (termasuk) keutuhan (kekukuhan) dan keselamatan bangunan mesti diambil kira oleh pihak berkuasa, barulah (sebelum) CF dikeluarkan dan semua orang tahu bangunan (stadium) itu belum lagi siap sepenuhnya ketika dirasmikan,"tegasnya.

Harakahdaily difahamkan, laporan polis dibuat setelah sebuah akhbar arus perdana melaporkan Menteri Besar Terengganu, Dato' Ahmad Said mendakwa Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin tersebut memiliki sijil CF.

Ahmad dilaporkan berkata demikian pada sidang akhbarnya yang diadakan di tingkat 16, Wima Darul Iman pada jam 4.30 petang 2 Jun 2009 lalu.


Tiada ulasan: