"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahfuz Omar: PN menang di Padang Serai macam pasukan Arab Saudi menang dalam Piala Dunia

FAZLI RADZI

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kedah, Datuk Mahfuz Omar menyamakan kemenangan Perikatan Nasional (PN) di Parlimen Padang Serai semalam dengan prestasi pasukan bola sepak Arab Saudi dalam Piala Dunia Qatar 2022.

Lapor NST, ketika PN mendabik dada mengenai kemenangannya, PH yang akhirnya membentuk Kerajaan Persekutuan.

“PN seperti pasukan Arab Saudi dalam saingan Piala Dunia. Mereka menewaskan pasukan juara Argentina (di peringkat kumpulan) tetapi akhirnya mereka gagal layak ke peringkat suku akhir.

“Tahniah kepada Sanusi (Pengerusi PN Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor) kerana menjadi seperti pasukan Arab Saudi di Piala Dunia. Mereka menang menentang Argentina tetapi tidak mara ke suku akhir, sejauh itu sahaja mereka boleh pergi,” katanya.

Beliau menegaskan bahawa jika rakyat tidak lagi menyokong PH, gabungan itu tidak akan memenangi kerusi terbanyak pada PRU15 dan seterusnya membentuk Kerajaan Persekutuan.

Dalam masa sama, Mahfuz berpendapat PN menggunakan sentimen perkauman dan agama untuk meraih sokongan ketika mengulas dakwaan Sanusi bahawa kemenangan PN di Parlimen Padang Serai menggambarkan rasa meluat rakyat terhadap gabungan PH-Barisan Nasional (BN).

“PN menjaja cerita palsu, yang orang Melayu akan terhapus jika mereka mengundi PH.

“Secara realitinya PN takut kehilangan undi sehingga menimbulkan ketakutan (dalam kalangan pengundi Melayu),” tambahnya.

Semalam, calon PN, Cikgu Azman atau nama sebenarnya, Datuk Azman Nasrudin memenangi kerusi Parlimen Padang Serai dalam pertembungan enam penjuru.

Dia memperoleh majoriti 16,260 undi sekali gus merampas kubu kuat PH yang diterajui PKR selama tiga penggal sejak 2008 dengan majoriti yang besar.

Tiada ulasan: