"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Ustaz Budak’ diperintah bela diri atas tuduhan mencabul lelaki

FAZLI RADZI

‘Ustaz Budak’ yang merupakan pengurus madrasah diperintah membela diri atas pertuduhan mencabul seorang lelaki di sebuah hotel pada Disember 2020.

Pemilik nama sebenar kepada Syamsul Zaman Sukri berusia 33 tahun itu diwakili peguam, Ahmad Adha Amir Yasser Amri.

Majistret Mohd Izdham Naim Che Ani membuat keputusan itu selepas pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap ‘Ustaz Budak’ dan seterusnya mengarahkan tertuduh membela diri.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Siti Edabayu Subhan manakala tarikh perbicaraan untuk Syamsul Zaman membela diri pada 25 Januari depan.

Menurut Mohd Izdham, dalam kes tersebut pihak pendakwaan memanggil lima saksi dan mahkamah meneliti segala keterangan serta hujahan saksi.

“Dalam kes ini, mahkamah mengguna pakai penilaian maksimum, selain mahkamah turut berpuas hati dengan keterangan pengadu.

“Pihak pendakwaan berjaya menimbulkan kes prima facie terhadap tertuduh dan oleh itu tertuduh diarah membela diri,” katanya, lapor BH.

Mengikut kertas pertuduhan, Syamsul dituduh melakukan kelucahan melampau terhadap seorang lelaki berusia 30 tahun.

Kejadian itu dilakukan di sebuah bilik The Infinite Hotel di Kota Bharu pada jam 1.15 pagi pada 16 Disember 2020.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 377D Kanun Keseksaan yang sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga dua tahun.

Tiada ulasan: