"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Puak ‘di sana’ merasakan hanya depa memperjuangkan Islam

MOHAMED HANIPA MAIDIN

Media rasmi Pas (Harakahdaily) melaporkan berita ini di mana antara lain mengatakan, calon Perikatan Nasional yang kalah di Dun Tioman telah habaq “…kekalkan momentum kita untuk menangkan Islam….”.

Berdasarkan kenyataan tersebut jelas ada unsur ‘exclusivity’ di dalamnya iaitu seolah-olah hanya PN yang memperjuangkan Islam, maka kekalahan depa dilihat seolah-olah Islam itu telah kalah!

Jujurnya saya lebih bersimpati dari rasa nak marah dengan kenyataan tersebut.

Saya sebenarnya bersimpati kerana saya yakin penutur kenyataan itu kelihatan begitu yakin bahawa seolah-olah puak depa iaitu PN (yang Pas ada didalamnya) sahaja yang secara eksklusif pemegang obor Islam.

Bagi saya, inilah mungkin antara ‘kejayaaan’ PN khususnya Pas yang berjaya dengan cemerlang ‘mengelirukan’ para ahli dan penyokong depa sehingga depa yakin dengan pegangan depa.

Bila seseorang itu dok rasa depa sahaja pemilik tunggal yang memiliki ‘kad eksklusif premium’ sebagai pejuang Islam, kesan negatif yang ketara adalah depa akan mempunyai pemikiran negatif iaitu mentaliti ‘holier than thou’ atau kami lebih suci dan kudus dari anda.

Dengan wujudnya DNA ‘exclusiveness‘ itu, depa juga akan tutup mata, telinga dan hati depa dari menerima apa sahaja ilmu atau info yang datang dari saluran lain selain daripada saluran parti depa.

Sudah tentu Islam berlepas diri dari fahaman ekstremis tersebut.

In other words what are they happily claiming has nothing to do with Islam. Period.

InsyaAllah saya boleh dan berupaya untuk kemukakan baik dalil naqli dan aqli untuk merobekkan fahaman ekstremisme tersebut .

Saya tidak jadi untuk lakukan hal tersebut sebaik sahaja saya teringat pesanan Imam Al- Shafie رحمه الله ini :-

إذا نطق السفيه فلا تجبه فان خير إجابته السكوت”.

Saya tidak akan terjemah kata-kata yang penuh wisdom itu.

Jika anda tidak faham silalah tanya kepada sheikh Google.

Tiada ulasan: