"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PM jadi menteri kewangan kerana situasi 'luar biasa' - Rafizi

Isabelle Leong & Ng Xiang Yi

Menteri Hal Ehwal Ekonomi yang baru dilantik Rafizi Ramli berkata keputusan Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengambil portfolio kewangan sesuai diambil memandangkan situasi “luar biasa” politik ketika ini.

Rafizi, dalam sidang media pertamanya selepas dilantik menjadi menteri pagi ini berkata langkah itu adalah untuk tidak menimbulkan rasa tidak puas hati mana-mana parti komponen dalam kerajaan perpaduan.

Kata timbalan presiden PKR itu, sekiranya portfolio kewangan diberikan kepada salah seorang pemimpin dalam parti lain, ia boleh menimbulkan ancaman kepada mereka dan menimbulkan masalah dalam pentadbiran semasa.

“Pada pandangan saya, itu satu keputusan yang sangat sukar telah diambil kerana bila kita ada gabungan-gabungan yang masing-masing bentuk kerajaan, dah tentu setiap komponen (parti) mahu jawatan menteri kewangan itu berada di pihak mereka.

“Contoh ada orang dari PH jadi menteri kewangan pun akan jadi masalah kepada BN. Kalau dari BN, ada masalah pada PH.

“Oleh kerana situasi luar biasa ketika ini, maka keptusuan itu bagi saya sesuai buat masa sekarang, iatu senang, perdana menteri jadi menteri kewangan supaya tak timbul isu dengan gabungan berbeza (dalam kerajaan),” katanya di Menara Prisma di Putrajaya hari ini.

Tiada ulasan: