"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rafizi akan buat video beri pandangan mengenai kerajaan perpaduan

FMT Reporters

PETALING JAYA: Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli, salah seorang tokoh Pakatan Harapan (PH) yang merundingkan pembentukan kerajaan perpaduan berkata semalam bahawa rundingan itu tidak “cantik”.

“Tapi bising di luar,” katanya di Twitter.

Rafizi berkata, beliau akan memberikan pandangannya mengenai kerajaan perpaduan tidak lama lagi menerusi video.

Rafizi adalah antara lapan orang Ahli Parlimen PH yang dinamakan sebagai anggota Jemaah Menteri pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim pada Jumaat. Beliau dilantik sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri (ekonomi).

Jemaah Menteri Anwar dianggotai 15 Ahli Parlimen PH, enam daripada BN, lima daripada Gabungan Parti Sarawak, seorang daripada Gabungan Rakyat Sabah dan seorang lagi Ahli Parlimen yang bukan ahli mana-mana parti.

Dalam kalangan parti PH, PKR mempunyai lapan kerusi, DAP empat, Amanah dua dan Upko satu.

Penyokong DAP telah mempersoalkan mengapa parti itu secara tidak seimbang diberikan sedikit kerusi walaupun mempunyai Ahli Parlimen paling ramai dalam kalangan rakan gabungannya.

Pengkritik politik turut mempersoalkan pelantikan Tengku Zafrul Abdul Aziz, yang dilantik sebagai menteri perdagangan antarabangsa dan industri walaupun tidak memenangi kerusi di Parlimen. Beliau telah dilantik sebagai senator, salah seorang daripada empat individu yang menjadi anggota Jemaah Menteri melalui Dewan Negara.

Tiada ulasan: