"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Exco Terengganu langgar SOP, sertai moreh di surau

MALAYSIA DATELINE

Tindakan Exco kerajaan negeri Terengganu menyertai majlis makan selepas solat Terawih yang dikenali sebagai moreh di sebuah surau telah dikecam.

Tambah-tambah lagi apabila Exco berkenaan, Dr Azman Ibrahim memuatnaik gambar beliau bersama jamaah sebuah surau berkeaan sedang bermoreh dalam Facebook beliau walaupun ia kemudiannya diturunkan.

“Belang-belang orang kate jangan langgor SOP…haih penat weh dengan kluster kayangan ning,” kata Mohd Haikal sambil merujuk posting yang dibuat oleh Exco Pertanian dan Industri Asas Tani Terengganu itu.

Azman melalui Facebook beliau telah memuat naik sekeping gambar beliau makan bubur lambuk di Surau Kampung Gerong, Setiu, Terengganu baru-baru ini.

“Jangan kata apa-apa. Pok cik angkat pinggan letak atas riba terus. Sedap sangat moreh bubur lambuk Surau Kg Gerong malam ni. Nikmat hidup berjamaah, Alhamdulillah,” tulis beliau yang merupakan seorang doktor gigi itu.

Pesuruhjaya Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Mat Azmi Arshad, baru-baru ini memaklumkan, kerajaan negeri Terengganu telah membuat ketetapan tidak boleh berbuka puasa dan moreh di masjid dan surau di seluruh Terengganu.

Langkah itu, katanya, bertujuan membantu kerajaan membendung penularan pandemik Covid-19.

Bagaimanapun, katanya, jemaah masih dibenar berbuka puasa, moreh dan bersahur dengan makanan berbungkus tanpa membabitkan bilangan ramai.

“Garis panduan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) aktiviti sepanjang Ramadan termasuk majlis berbuka puasa sudah diedar kepada jawatankuasa masjid dan surau di seluruh negeri.

“Jawatankuasa masjid dan surau diminta menyediakan kurma dan air bagi membolehkan jemaah yang datang awal untuk menunaikan solat Maghrib berjemaah berbuka puasa,” katanya sebagaimana dilaporkan oleh BHarian Online.

Tiada ulasan: