"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tular gambar menteri undang-undang bergambar rapat, tak pakai ‘mask’

SURI LAILA

Tular di media sosial gambar mirip Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan yang dilihat tidak mematuhi prosedur operasi standard (SOP) Covid-19.

Setiausaha Agung Pas itu dilihat bergambar bersama 16 individu lain tanpa mematuhi SOP penjarakan fizikal satu meter dengan pelitup muka hanya dipegang.

Peguam, Zulhazmi Shariff dalam hantarannya di Facebook berkata, bagaimanapun waktu gambar diambil dan lokasi kejadian tidak dapat dipastikan.

“Bila gambar diambil dan di mana kejadian tidak diketahui.

“Mungkin polis boleh siasat dan kemudian serah siasatan kepada Peguam Negara kemudian diserah semula kepada polis kemudian kemudian kemudian,” sindirnya.

“Gambar seramai 17 orang. Kalau seorang RM1,500 dah RM25,500. Boleh ‘cover’ berapa dos vaksin dah tu.

“Tapi takkanlah menteri yang buat peraturan kompaun nak dikompaun. Tak masuk akal pulak,” katanya lagi.

Pada masa ini, pelanggaran SOP mencegah Covid-19 membabitkan ‘kluster kayangan’ dan menteri mengundang kecaman orang ramai.

Rakyat menganggap wujudnya amalan dua darjat dalam pelaksanaan pematuhan SOP kerana mereka yang kaya dan menteri-menteri terutamanya, sukar untuk dikompaun atas kesalahan mengingkari peraturan yang ditetapkan kerajaan.

Tiada ulasan: