"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

KJ: Tanding jawatan presiden Umno? Kita akan tengok

Malaysiakini

Khairy Jamaluddin tidak menolak kemungkinan akan mencabar Ahmad Zahid Hamidi untuk jawatan presiden Umno.

Pada PRU ke-15 baru-baru ini, Zahid meletakkan Khairy bertanding di Sungai Buloh dan seterusnya tewas di kubu kuat Pakatan Harapan (PH) itu.

"Kita akan tengok," kata bekas menteri kesihatan secara ringkas ketika ditanya sama ada dia mempertimbangkan untuk bersaing untuk jawatan tertinggi dalam pemilihan Umno, yang dijangka diadakan awal tahun depan.

Khairy sebelum ini terpaksa mengosongkan kerusi parlimen Rembau di Negeri Sembilan untuk Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan.

Menantu bekas perdana menteri Abdullah Ahmad Badawi itu juga pernah menyorot bahawa tidak mempunyai pilihan selain memilih untuk bertanding di Sungai Buloh selepas kepimpinan Umno tidak berbincang dengannya berhubung kerusi yang akan ditandingi.

Semasa tempoh berkempen, calon Umno itu juga terpaksa berdepan kempen PH yang mendakwa undi untuknya adalah undi untuk Zahid, pemimpin Umno dikecam oleh gabungan itu sebagai rasuah tetapi kemudiannya diterima sebagai rakan kongsi apabila pilihan raya menyaksikan parlimen tergantung. .

Kempen Khairy juga menyasarkan Zahid, dengan bekas menteri kesihatan itu berikrar untuk "membersihkan" Umno serta memulihkan imej parti yang "rosak" jika dipilih semula sebagai ahli parlimen.

“Media tidak sepatutnya membandingkan saya dengan presiden (parti saya) (Zahid) tetapi ini adalah kebenaran dan realiti. Saya dan rakan-rakan lain mahu mengembalikan Umno sebagai badan politik Melayu yang bermaruah, bersih, dan berkembang dengan pemimpin yang baik yang boleh dipercayai seperti dahulu,” katanya.

Walaupun dia cuba menjauhkan diri daripada Zahid, yang sedang dibicarakan atas 47 pertuduhan berkaitan rasuah, dan merayu penyokong PAS untuk menyokongnya, Khairy tewas kepada R Ramanan dari PKR.

Lebih malang buatnya, Zahid kemudiannya dilantik sebagai timbalan perdana menteri selepas BN bekerjasama dengan PH dan pengerusinya Anwar Ibrahim.

Sebelum pilihan raya umum, Khairy berkata bekas perdana menteri Ismail Sabri Yaakob perlu bertanding jawatan tertinggi Umno manakala dia dan Hishammuddin Hussein akan memutuskan siapa yang akan bertanding jawatan nombor dua.

Dalam pemilihan Umno pada 2018, Khairy menentang Zahid untuk jawatan presiden namun gagal. Veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah turut menyertai saingan itu.

Tiada ulasan: