"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MOU wajibkan semua MP sokong usul percaya, belanjawan

Malaysiakini

Perjanjian Persefahaman Kerjasama untuk membentuk kerajaan perpaduan  yang dimeterai petang tadi, mewajibkan semua ahli parlimen gabungan politik itu untuk menyokong usul undi percaya kepada Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri dan rang undang-undang perbekalan selama lima tahun.

Melalui perkara berkenaan, ia menuntut setiap parti dan pihak mengundi untuk menyokong Anwar Ibrahim selaku perdana menteri dalam usul-usul berkait dengan usul percaya, perbekalan dan/atau apa-apa usul berbentuk prosedur yang mempunyai kesan kepada keabsahan kerajaan persekutuan.

Perjanjian itu juga menetapkan setiap parti dan pihak perlu bertanggungjawab untuk menguruskan secara dalaman parti masing-masing, bagi memastikan sokongan parlimen untuk mengekalkan kerajaan semasa dalam sebarang undian.

“Setiap parti-parti dan pihak-pihak hendaklah memastikan bahawa setiap ahli parlimen mereka mengundi menurut klausa 4(a) di atas. 

“Kegagalan, keengganan atau kecuaian dari berbuat demikian hendaklah diambil kira sebagai pelanggaran tanggungjawab ahli Parlimen secara individu kepada parti itu, yang dianggap sebagai perletakkan jawatan dan/atau pemberhentian daripada menjadi ahli Parlimen dan bahawa kerusi beliau dikosongkan,” petik perjanjian itu.

Ia juga menyebut sebuah Majlis Perundingan dan Timbang Tarayang dianggotai oleh wakil-wakil yang diperakukan oleh parti-parti utama iaitu PH, BN, GPS, GRS dan Warisan diwujudkan untuk memastikan segala terma-terma yang dipersetujui dilaksanakan dengan cermat dan teratur.

“Ini  agar kerajaan perpaduan Malaysia dapat beroperasi dengan stabil dan berkesan, tanpa menjejaskan dasar, polisi dan orientasi parti-parti yang bersetuju untuk membentuk kerjasama ini.

“Sebarang perselisihan dan salah faham hendaklah diselesaikan secara harmoni melalui majlis ini,” kata perjanjian itu.

Tiada ulasan: