"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Banjir: Zahid beriringan dengan Husam? MB Kelantan ngekor di belakang

Zahid beriringan dengan Husam? Kenal pasti langkah awal tangani banjir di Kelantan

NASUHA RAHMAN

Hari ini Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi ke Kelantan untuk meninjau persiapan banjir dan juga melawat mangsa banji di kampung Pasir Mas.

Bagi menangani masalah banjir di Pasir Mas pasti langkah awal yang boleh diambil dalam persiapan menghadapi banjir susulan Monsun Timur Laut (MTL) itu.

Pada masa sama, kerajaan mengarahkan agar semua agensi Persekutuan yang terbabit dalam pengurusan banjir untuk menyantuni semua kerajaan negeri tanpa mengira negeri tersebut diperintah oleh pihak mana.

“Dari sekeping gambar ini menunjukkan Zahid berjalan beringan dengan Husam Musa. Semoga lawatan sehari itu memberi sebarang makna dan yang penting bermanfaat untuk rakyat Kelantan.

“Meskipun Husam tidak memegang apa-apa jawatan dan berada dalam kerajaan tetapi saya yakin ada sesuatu yang diperkatakan Husam itu kepada Zahid atas nuluri kawan lama demi untuk negerinya itu,” luah Mohd Sayuti Omar.

Dalam pada itu Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata, langkah awal akan diambil tanpa perlu menunggu bencana berkenaan melanda terlebih dulu.

Katanya, perkara itu adalah antara perbincangan dalam mesyuarat Kabinet pagi kelmarin.

“Datuk Seri Zahid sudah mempengerusikan mesyuarat (Jawatankuasa Pengurusan Bencana Pusat) dan memantau.

“Beliau akan ke Kelantan untuk mengenal pasti masalah dan juga akan mengambil langkah awal… persiapan awal,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet di sini, hari ini.

Anwar berkata, ia adalah pendekatan yang berbeza berbanding sebelum ini.

Media semalam melaporkan, pusat pemindahan sementara (PPS) akan diaktifkan lebih awal di kawasan dijangka berlaku banjir.

Ahmad Zahid dilaporkan berkata, fokus diberikan pada kawasan yang dijangkakan mengalami jumlah taburan hujan tinggi dan boleh mengakibatkan banjir.

Tiada ulasan: