"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PM sedang pertimbang tiga calon sebagai AG

Malaysiakini

Perdana Menteri Anwar Ibrahim sedang mempertimbangkan tiga calon untuk jawatan peguam negara.

Menurut akhbar The Star, ketiga-tiga calon itu - kesemuanya hakim - ialah Ahmad Fairuz Zainol Abidin, Kamaludin Md Said dan Wan Ahmad Farid Wan Salleh.

Ahmad Fairuz dan Kamaludin sebelum ini pernah berkhidmat di kamar peguam negara sebelum dilantik sebagai hakim.

Selain itu, Ahmad Fairuz juga adalah bekas timbalan ketua eksekutif Suruhanjaya Sekuriti.

Ketika ini, Ahmad Fairuz adalah hakim mahkamah tinggi manakala Kamaludin adalah hakim Mahkamah Rayuan.

Wan Ahmad Farid pula adalah satu-satunya calon yang mempunyai pengalaman politik. Dia adalah timbalan menteri hal ehwal dalam negeri antara Mac 2008 dan April 2009.

Dia meninggalkan Umno pada 2013 dan dilantik sebagai pesuruhjaya kehakiman pada 2015. Dia kini adalah hakim mahkamah tinggi.

Peguam negara semasa Idrus Harun, 67, telah berkhidmat dengan tiga perdana menteri sejak 6 Mac 2020.

Tiada ulasan: