"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

100 askar dikerah selamatkan budak terperangkap dalam tiang konkrit

AFP
Lokasi di mana kanak-kanak berusia 10 tahun terperangkap dalam tiang konkrit berongga di Dong Thap, Vietnam. - FOTO AFP

Lokasi di mana kanak-kanak berusia 10 tahun terperangkap dalam tiang konkrit berongga di Dong Thap, Vietnam. - FOTO AFP
Hanoi: Vietnam mengerahkan tentera dan pakar kejuruteraan untuk mencuba membebaskan seorang budak lelaki berusia 10 tahun yang terperangkap dalam tiang konkrit berongga yang tertimbus di tapak pembinaan.

Pasukan penyelamat berharap dapat menaikkan tiang itu dari lubang sedalam 35 meter dan membawa keluar budak lelaki itu, bernama Thai Ly Hao Nam.

Budak berkenaan sudah terperangkap selama tiga hari dan tidak jelas sama ada dia masih hidup.

Nam terjatuh ke dalam batang tiang selebar 25 sentimeter yang juga sebahagian daripada jambatan baharu di wilayah delta Mekong Dong Thap, pada Sabtu, dipercayai ketika mencari besi buruk.

Paip logam yang lebih lebar sepanjang 19 meter telah diturunkan di sekeliling tiub konkrit di mana Nam terperangkap untuk membolehkan mereka mengeluarkan lumpur dari sekeliling tiang dan cuba mengangkatnya keluar.

Pasukan penyelamat sedang melembutkan dan mengeluarkan lumpur dan air untuk mengurangkan tekanan di sekeliling tiang sebelum mengangkatnya -- kemungkinan besar lewat petang Selasa.

Kira-kira 100 askar dengan peralatan profesional telah dikerahkan di tapak tersebut, yang telah ditutup daripada orang ramai sementara usaha menyelamat diteruskan.

"Budak lelaki itu telah terperangkap di dalam tiang kecil itu selama empat hari, dengan andaian beberapa kecederaan. Harapan untuk dia hidup adalah terhad," kata Doan Tan Buu, timbalan pengerusi jawatankuasa penduduk wilayah Dong Thap.

Dua hari usaha menyelamat setakat ini tidak membuahkan hasil.

"Kami telah mencuba sedaya upaya untuk menyelamatkan budak lelaki itu menggunakan langkah dan peralatan di tempat kejadian.

"Kami kemudiannya terpaksa melaporkan dan meminta bantuan daripada peringkat kebangsaan dan orang yang mempunyai kepakaran," kata Buu dipetik oleh akhbar Tuoi Tre yang dikawal kerajaan.

Tiada ulasan: