"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis Kelantan 'gempur' petempatan etnik Rohingya

Malaysiakini 

Polis Kelantan 'menggempur' petempatan etnik Rohingya di 15 lokasi di Kota Bharu yang membawa kepada penahanan sembilan individu pada 3 Jan lalu.

Ketua Polis Kelantan Muhammad Zaki Harun berkata polis menahan seramai 204 etnik Rohingya yang menetap di tiga zon tumpuan operasi iaitu di kawasan Ketereh, Kok Lanas dan Melor.

Menurut Muhammad Zaki, operasi berkenaan dijalankan selepas mendapat maklumat dan aduan daripada orang ramai.

Bagaimanapun, katanya, mereka yang memiliki dokumen Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) dibebaskan sebaik sahaja selesai proses dokumentasi.

"Selain itu, sembilan individu masih ditahan untuk siasatan lanjut di bawah Seksyen 6 (1) (c) Akta Imigresen 1959/63 kerana tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah serta status dokumen yang meragukan dan memerlukan semakan lanjut.

"Polis Kelantan mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang sama- sama menjayakan pelaksanaan operasi bersepadu khas ini, khususnya orang ramai yang sentiasa membantu menyalurkan maklumat," kata Muhammad Zaki.

Jelasnya hasil kejayaan operasi di Kota Bharu itu, pihak polis komited untuk terus membuat pemantauan, risikan dan perancangan tindakan yang bersesuaian di semua daerah.

"Operasi-operasi sebegini dibuat bukan sahaja kepada etnik rohingya malah akan dijalankan juga di lain-lain penempatan yang menimbulkan kegusaran kepada masyarakat setempat," tambahnya.

Tiada ulasan: