"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Tentera sayur' warga asing jajah Selayang kembali, persoalannya kenapa mereka tak takut melanggar peraturan?

Mohd Jamilul Anbia Md Denin

anbia@hmetro.com.my

PIHAK Jabatan Penguatkuasa dan Keselamatan MPS menyita barangan jualan milik penjaja haram menerusi operasi dilakukan semalam.

PIHAK Jabatan Penguatkuasa dan Keselamatan MPS menyita barangan jualan milik penjaja haram menerusi operasi dilakukan semalam.

Kuala Lumpur: Tidak kenal erti serik. Itu sikap degil berpuluhan penjaja warga asing yang kembali 'merajai' kawasan sekitar Jalan Besar Selayang Baru di sini, walaupun pernah dihalau pihak berkuasa.

Difahamkan golongan penjaja haram itu menjadikan kawasan petak parkir kenderaan dan kaki lima kedai runcit sebagai tapak perniagaan harian.

Bahagian Perhubungan Awam Jabatan Korporat Majlis Perbandaran Selayang (MPS) berkata, pihaknya meneruskan usaha membentaras penjaja warga asing yang didapati masih berdegil meneruskan perniagaan walaupun berulang kali diambil tindakan sebelum ini.

Menerusi operasi dijalankan anggota Jabatan Penguatkuasa dan Keselamatan MPS semalam, sebanyak 45 bakul pelbagai jenis sayur-sayuran dan empat bakul kelapa milik penjaja warga asing itu dirampas.

"Turut dirampas adalah beberapa peralatan seperti meja, alat penimbang dan payung milik penjaja warga asing terbabit.

"Kesemua penjaja warga asing dikenakan tindakan kerana didapati menjalankan perniagaan di kawasan petak parkir sehingga menimbulkan isu kacau ganggu, kebersihan dan juga kesesakan di kawasan berkenaan," katanya.

Menurutnya, tindakan diambil mengikut Seksyen UUK 3 Undang-Undang Kecil Penjaja (MPS) 2007 atas kesalahan menjalankan perniagaan tanpa lesen yang sah.

"MPS memandang serius isu ini dan akan terus melakukan pemantauan dan menjalankan operasi bersepadu dari semasa ke semasa.

"Semua peniaga dan penjaja diingatkan juga untuk menjalankan aktiviti masing-masing dengan permit dan lesen yang sah dari MPS selain.

memastikan aspek kebersihan kawasan sekitar dijaga dan tidak menimbulkan kacau ganggu kepada orang awam," katanya.

Harian Metro Oktober lalu pernah mendedahkan laporan bersiri kegiatan peniaga warga asing terbabit yang aktif berniaga sayur-sayuran, ikan dan buah-buahan di sekitar kawasan sekitar Pasar Harian Selayang (PHS) dan Pasar Borong Kuala Lumpur, di sini.

Situasi itu menyebabkan peniaga tempatan kurang senang malah ada yang mendakwa peniaga asing bukan saja kembali ke 'tapak' asal sebaliknya berniaga di lokasi baharu berhadapan gerai peniaga tempatan hingga menjejaskan mereka.

Tinjauan Harian Metro mendapati lebih 20 peniaga buah, sayuran dan barang basah seperti ikan di sekitar PHS termasuk beberapa peniaga di kaki lima kedai kawasan itu.

Kawasan berhampiran Pasar Borong Kuala Lumpur pula seperti 'lubuk' perniagaan puluhan warga asing terdiri daripada Myanmar, Rohingya dan Bangladesh yang bukan saja berniaga di bangunan tetapi di sekitar kaki lima.

Suasana di kawasan itu meloyakan apabila peniaga warga asing melonggokkan sampah seperti sayur dan ikan busuk di tepi jalan, selain ada membuka restoran makanan negara asal mereka.

Tiada ulasan: