"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Terdapat cubaan kumpul SD, jatuhkan Hajiji

IZWAN ROZLIN

SHAH ALAM - Tindakan pihak tertentu yang cuba mengumpulkan akuan bersumpah (SD) untuk menumbangkan kerajaan Sabah pimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor, seperti tidak belajar dari kesilapan lalu, kata Setiausaha Sulit Ahli Dewan Negara (Sabah), Muhammad Faisal Mohamad Mohidin.

Beliau berkata, di saat pemimpin semua sedang sibuk melakukan yang terbaik dalam menangani masalah terutamanya melibatkan ekonomi, kesihatan, kos sara hidup yang membebankan rakyat dan bencana banjir, timbul pula pemimpin yang cuba mencari jalan menubuhkan kerajaan negeri pintu belakang.

"Persoalannya, apakah mereka ini tidak sedar dari kesilapan yang lalu? Sejak dari Kerajaan Parti Warisan Sabah 2018 lagi yang memulakan aktiviti menarik pemimpin lompat-melompat ini sedangkan umum mengetahui ketika itu kerajaan yang sepatutnya berdiri secara sah adalah di bawah Tan Sri Musa Aman.

"Tidakkah kamu serik wahai pemimpin ku? Rakyat sudah bosan melihat gelagat anda terutamanya yang gila dengan kuasa apatah lagi demi memelihara kepentingan tertentu.

"Apakah kamu sedar betapa susahnya rakyat dalam tempoh berapa tahun lalu kita dihimpit dengan masalah pandemik Covid-19 mengakibatkan sebahagian besar industri pasaran ekonomi jatuh akibat pandemik sehingga kini?" katanya dalam satu kenyataan pada Khamis.

Muhammad Faisal juga memohon pemimpin terlibat dalam gerakan mengumpul SD itu bermuhasabah.

"Kami anak muda Sabah sudah bosan melihat gelagat sesetengah pemimpin kami ini yang tidak pernah puas mencatur kuasa.

"Tidakkah kamu rasa berdosa kepada rakyat yang kamu dipilih sepatutnya memimpin dengan menjalankan tanggungjawab memastikan segala janji manifesto perlu ditunaikan dalam tempoh lima tahun bukannya dengan cara mencari kuasa melalui pintu belakang demi mencari keuntungan dan kepentingan diri sendiri bukannya demi rakyat," ujarnya.

'Kami tak beri akuan bersumpah sokong mana-mana pihak'

Faisal yang juga bekas pemimpin belia Sabah berharap agar pimpinan kerajaan negeri di bawah pimpinan Pengerusi Gabungan Rakyat Sabah (GRS) itu dapat bersikap lebih tegas kepada semua pihak tidak kira kerajaan mahupun pembangkang dalam terus mendepani cabaran apatah lagi tahun ini 2023 di mana kita dijangka akan mengalami kemelesetan ekonomi teruk tiga tahun dari sekarang.

Tiada ulasan: