"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mercun bola, bilah pisau antara alat buat bom bunuh tukang masak

Nurul Hidayah Bahaudin

nurul.hidayah@hmetro.com.my

Ampang Jaya: Polis sudah mengambil keterangan 36 saksi berkaitan kes letupan yang mengorbankan seorang lelaki di sebuah restoran di Pandan Indah, di sini, pada 29 Disember lalu.

Pemangku Ketua Polis Selangor, Datuk S Sasikala Devi berkata, pihaknya sedang melengkapkan siasatan berhubung kejadian itu dalam masa terdekat.

"Kami menahan pasangan suami isteri masing-masing berusia 33 hingga 30 tahun yang dipercayai berada di lokasi ketika kejadian pada 3 Januari lalu di Serdang, Kedah.

"Hasil soal siasatan, kami melakukan serbuan di rumah suspek di Serdang, Kedah pada 5 Januari lalu dan merampas beberapa barang dipercayai digunakan sebagai bahan letupan dalam kes berkenaan.

"Selain itu, kami juga merampas sebuah Perodua Myvi disyaki digunakan suspek ketika kejadian," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya, di sini, hari ini.

Turut hadir, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor Senior Asisten Komisioner Baharudin Mat Taib dan Ketua Polis Daerah Ampang Jaya Asisten Komisioner Mohamad Farouk Eshak.

Sasikala berkata, tiada tangkapan baru dibuat dan pihaknya percaya penahanan pasangan suami isteri itu berjaya menyelesaikan kes berkenaan yang bermotifkan isu peribadi.

"Semua barang rampasan termasuk mercun bola dan bilah pisau dihantar ke Jabatan Kimia dan Makmal Forensik bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

"Orang ramai dinasihatkan supaya tidak membuat spekulasi atau menyampaikan maklumat tidak tepat berhubung kes ini," katanya.

Sebelum ini, Harian Metro melaporkan hubungan sulit antara mangsa dan isteri suspek dipercayai motif kejadian letupan bom buatan sendiri di Pandan Indah, di sini, 29 Disember lalu sehingga menyebabkan tukang masak maut.

Difahamkan, suspek bekerja sebagai pembuat seramik belajar membuat bom buatan sendiri menerusi Youtube.

Sumber dipetik berkata, tindakan mangsa yang mempunyai hubungan sulit itu sudah diketahui suspek sejak Mei tahun lalu.

Katanya, mangsa kemudian melarikan diri dari Kedah dan berpindah ke Ampang sebelum berlaku kejadian letupan berkenaan.

Dalam kejadian 8.55 malam itu, tukang masak sebuah restoran berusia 28 tahun maut apabila berlaku letupan ketika memegang bungkusan yang ditinggalkan di bonet keretanya.

Mangsa yang parah pada badan dan tangan dikejarkan ke Hospital Ampang untuk rawatan, namun disahkan meninggal dunia jam 9.45 malam.

Hasil siasatan di lokasi kejadian, polis menemukan beberapa objek dan kesan letupan antaranya kesan lekukan pada kereta mangsa.

Tiada ulasan: