"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar: Orang beri kontrak pada anak, menantu kini cakap tentang ketelusan?

Ng Xiang Yi

Anwar Ibrahim berkata ketika dia terbuka mendengar kritikan pelbagai pihak terhadap pelantikan anak sulungnya sebagai penasihat, dia berasa tidak wajar pihak yang pernah "memberikan kontrak kepada anak menantu" turut menyatakan bangkangan mereka.

Kata perdana menteri, pelantikan Nurul Izzah Anwar sebagai penasihat kewangan dan ekonomi tidak akan melibatkan salah guna kuasa, atau memperkaya mana-mana pegawai serta pemimpin kerajaan.

Menurut Anwar bekas ahli parlimen Permatang Pauh itu hanya dilantik untuk membantu kerajaan termasuk memastikan segala proses pemberian kontrak dan tender dilakukan secara teratur.

Jika yang mengkritik pelantikan itu ikhlas, katanya, dia tidak ada masalah untuk mendengar kerana mereka mahu memastikan tiada amalan tidak sihat berlaku dalam kerajaan.

"Tapi orang yang kritik ini termasuk orang yang memberi kontrak kepada anak dia, tak apa pulak?

"Ada (pelantikan) yang ada gaji tapi tak ada kerja banyak seperti penasihat dan duta-duta (khas), macam-macam.... itu kita harus bezakan," katanya hari ini.

Menurut ahli parlimen Tambun itu, dia memberi jaminan pentadbiran sekarang akan tidak bertolak ansur dengan sebarang amalan rasuah dan salah guna kuasa.

"Tidak wajar bagi orang yang memberikan ratusan juta kontrak kepada anak dan menantu - ada yang mencecah billion ringgit semasa jadi PM (perdana menteri) dan sekarang cuba nak cakap tentang ketelusan," katanya.

Tiada ulasan: