"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Akaun Bersatu dibeku kerana ‘derma’ RM300 juta

Hariz Mohd

Sehari selepas mendedahkan akaunnya kepada umum, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memberitahu akaun berkenaan sudah dibekukan agensi terbabit.

Ketika dihubungi Malaysiakini, Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki mengesahkan pembekuan tersebut.

Katanya akaun parti berkenaan dibekukan pihak berkuasa sejak dua minggu lalu bagi memudahkan siasatan yang dibuat mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan.

Bagaimanapun, Azam enggan mengulas lebih lanjut.

Pada awalnya pembekuan berkenaan dipercayai ada kaitan dengan siasatan SPRM terhadap dana dana rangsangan kerajaan - berjumlah RM92.5 bilion - semasa pandemik Covid-19 dan didakwa diselewengkan.

Bagaimanapun sumber SPRM yang enggan dikenali berkata, pembekuan dibuat bagi menyiasat dakwaan Bersatu menerima sumbangan daripada kira-kira 10 kontraktor yang mendapat pelbagai projek semasa parti itu menjadi kerajaan.

Sumber itu berkata, jumlah sumbangan itu disyaki berjumlah lebih RM300 juta.

Tambah sumber berkenaan, baki dalam dua akaun bank Bersatu ketika ini adalah sekitar RM40 juta.

Pada awal Jan lalu SPRM menahan seorang ketua pegawai eksekutif sebuah syarikat swasta sebagai suspek dalam siasatannya.

Ketua pegawai eksekutif itu disyaki menjadi orang tengah dalam pengagihan projek kerajaan di bawah pakej rangsangan ekonomi antara 2020 dan 2022.

Individu terbabit kemudian didapati seorang ketua bahagian Bersatu. Timbalan Presiden Bersatu Ahmad Faizal Azumu kemudian segera menjarakkan pemimpin tertinggi parti itu, Muhyiddin Yassin, daripada sebarang kesalahan atau penyelewengan.

Ada juga dakwaan bahawa sebanyak RM4.5 bilion daripada jumlah tersebut berakhir dalam dana Perikatan Nasional untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 lalu.

Dakwaan tersebut dinafikan sekeras-kerasnya oleh Muhyiddin.

Semalam Bersatu mendedahkan akaun terauditnya untuk mengukuhkan lagi penafian mereka daripada sebarang salah laku.

Tiada ulasan: