"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Nepotisme: Speaker Dewan Rakyat Johari Abdul jawab cikgu bad

Ng Xiang Yi

Yang Dipertua Dewan Rakyat Johari Abdul menjelaskan tiada sebarang pelantikan jawatan kerajaan dibuat ke atas anaknya, Mohammed Iqbal, sekali gus menafikan dia mengamalkan nepotisme.

Bercakap kepada Malaysiakini, Johari berkata anak lelakinya yang dipertikaikan itu sudah bekerja untuk dia sejak 14 tahun lalu.

Katanya setakat ini tiada sebarang pelantikan secara rasmi dibuat untuk anaknya itu menjadi pegawai di pejabat Speaker Dewan Rakyat..

"Iqbal ini pegawai saya semasa saya jadi wakil selama 14 tahun lepas, justeru sekarang dia hanya meneruskan tugasnya yang itu saja.

"Gaji dia juga saya yang bayar, jadi apa masalahnya?" kata bekas ahli parlimen Sungai Petani itu.

Semalam Malaysiakini melaporkan dunia maya dikecohkan dengan dakwaan Johari melantik anak lelakinya menjadi salah seorang pegawai di pejabat parlimen.

Antara individu yang awal membuat dakwaan tersebut ialah ahli Bersatu, Badrul Hisham Shaharin, melalui ciapan di Twitter pagi semalam, dan mempersoalkan tindakan Johari.

Badrul Hisham mendakwa nama penuh anak Johari, Mohammed Iqbal, telah dipinda dalam direktori kakitangan parlimen dengan nama bapanya dipadamkan.

“Awalnya dalam direktori staf ada tertera nama Mohammed Iqbal bin Johari sebagai PTTK (pegawai tugas khas).

“Namun lepas Nurul Izzah kantoi dilantik penasihat Anwar, direktori diedit bin Johari dipadam. Semua ada bin kecuali satu nama... kenapa?” soalnya.

Menurut Johari pembayaran gaji anaknya itu tidak membabitkan kantung kerajaan.

Setakat ini katanya Iqbal membantunya sebagai pegawai bekas ahli parlimen kerana ada beberapa urusan yang belum sempat diselesaikan.

"Ini bukan pelantikan, there’s nothing yet (tak ada apa-apa setakat ini)," katanya.

Ditanya mengenai nama Iqbal ada tertera pada laman sesawang rasmi parlimen dan menimbulkan anggapan dia sudah mendapat pelantikan rasmi, Johari berkata: "Itu biasalah... biasalah."

Tiada ulasan: