"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pukul bapa guna kayu, lelaki dipenjara 6 tahun

 FMT Reporters

PETALING JAYA: Seorang lelaki dijatuhkan hukuman penjara enam tahun serta satu sebatan selepas mengaku bersalah memukul bapa kandungnya minggu lalu.

Harian Metro melaporkan Yaumiheris Nordin, 43, membuat pengakuan itu di depan Hakim Mahkamah Sesyen Ayer Keroh, Mohd Sabri Ismail selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya.

Dia didakwa sengaja mendatangkan kecederaan menggunakan kayu, dengan memukul Nordin Dengker, 70, di muka serta badan di Kampung Paya Keladi, Tanjung Kling, Melaka, pada 7 malam 26 Jan lalu.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 324/326A Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua hukuman itu.

Lelaki itu turut dituduh mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana mengugut bapanya dengan parang yang menyaksikan Majistret Sharda Shienha Mohd Suleiman menjatuhkan hukuman penjara empat bulan.

Mahkamah memerintahkan semua hukuman penjara berjalan serentak mulai tarikh tertuduh ditangkap.

Berdasarkan fakta kes, warga emas itu ke pondok dekat rumahnya selepas dimaklumkan isteri bahawa tertuduh mengambil parang berukuran 15 inci (38.1cm) yang disimpan dalam bilik mangsa.

Mangsa cuba memujuk tertuduh menyerahkan parang itu sebelum tertuduh akur, tetapi dia tiba-tiba mengamuk dan mengekori mangsa, sebelum memukulnya dengan kayu menyebabkan mangsa dirawat di Hospital Melaka.

Tiada ulasan: