"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Punya bebal, anak 7 setiap hari makan di kedai lepas tu kata menu Rahmah mahal

Bapa anak 7 cakap Menu Rahmah mahal, netizen persoal kenapa nak makan setiap hari di kedai
MAISARAH AISYA

Biasanya Menu Rahmah ini adalah buat golongan B4o yang tidak berkemampuan namun jika setiap hari makan kedai maka jangan salahkan inisiatif kerajaan.

Seperti satu tangkap layar yang tular di media sosial, mempersoal bagaimana harga tersebut untuk keluarga dengan tujuh anak adalah mahal.

Namun yang menaikkan kemarahan netizen adalah bagaimana lelaki tersebut membuat pengiraan untuk harga makanan untuk sebulan dengan menu tersebut sahaja.

“Saya, isteri dan tujuh anak. Sekali pergi makan Menu Rahmah RM45. Sehari dua kali makan jadi RM90. Nak pergi kedai kena minyak kereta lagi RM20.

“Jadi jumlah RM110 sehari. Sebulan RM3,300. Tu makan saja,” tulis status tangkap layar tersebut.

Seorang pengguna Twitter, @injang_nation musykil makanan apa yang diberikan kepada anak sebelum idea Menu Rahmah ini tercetus.

“Sebelum wujud Menu Rahmah, dia bagi tujuh anak dia makan apa? Kalau sebelum ni ada benda yang lebih murah dia bagi tujuh anak dia makan.

“Kenapa tetiba sekarang nak kena suap menu rahmah yang ‘membebankan’ tu? Beranak punya ramai mcm arnab, kemudian bising pasal kos nak bagi makan,” ujar ciapan tersebut.

Pemilik ciapan itu pada masa juga pelik mengapa ada yang sampai nak makan setiap hari di kedai, dan tidak memeilih untuk memasak di rumah.

“Kalau dah satu keluarga sembilan orang tapi tetap nak makan kat kedai juga setiap hari, tu bukan tak mampu, tu level bangang dah namanya,” tambahnya lagi.

Menu Rahmah ini untuk meringankan beban bagi yang tiada duit untuk makan bukannya meringankan tugas anda sebagai ibu bapa untuk menyediakan makanan buat anak.

Tiada ulasan: