"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tidak sampai sejam dirompak, lelaki berjaya kesan pelaku guna aplikasi ‘Find My Apple’

WAN SITI AMINAH

Tindakan pantas seorang lelaki menghidupkan ciri pengesan peranti di dalam telefon pintarnya membuahkan hasil apabila berjaya menjejaki penjenayah yang terlibat.

Bernasib baik, lelaki itu menemui semula barang miliknya iaitu komputer riba, Macbook Pro, Ipad beserta jam tangan pintar, iWatch.

Lelaki yang dikenali sebagai Arvin Tharan itu mulanya bertindak mencari kamera litar tertutup (CCTV) selepas mendapati keretanya dipecah masuk.

Apabila mendapati CCTV itu gagal merakam kejadian tersebut, Arvin segera menhidupkan pengesan peranti, Find My Apple di telefon pintar miliknya.

Untungnya, tidak sampai sejam dirompak, Arvin berjaya mengesan suspek yang sedang leka melepak di sebuah kedai kopi di Sri Petaling.

“Saya memandu ke balai polis berhampiran dan meminta bantuan segera kerana saya masih dapat mengesan mereka.

“Apabila sampai di kedai kopi, polis menasihatkan saya untuk mencari lelaki itu sendiri kerana pencuri mungkin mengecam mereka (polis),” katanya.

Terang Arvin, selepas berjaya mengesan perompak bersama jamnya (iWatch), dia menghampiri suspek dengan berpura-pura memesan makanan.

Apabila sudah mendapat kepastian, dia segera memanggil polis tanpa seragam untuk segera menangkap suspek yang mempunyai 16 rekod jenayah pecah kenderaan.

Tiada ulasan: