"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lembah Klang 'syurga' pendatang

Muhaamad Hafis Nawawi, Muhammad Saufi Hassan, Nurul Hidayah Bahaudin dan Mohd Haris Fadli Mohd Fadzil
am@hmetro.com.my
Nisbah seorang warga asing setiap 10 penduduk tempatan.
Nisbah seorang warga asing setiap 10 penduduk tempatan.
Kuala Lumpur: Angka mencetuskan rasa gusar apabila nisbah mendapati terdapat seorang penduduk warga asing bagi setiap 10 penduduk tempatan di Malaysia ketika ini.

Nisbah ini mengambil kira sejumlah 2.6 juta warga asing berdaftar selain kewujudan sekurang-kurangnya 400,000 pendatang asing tanpa izin (Pati) yang menyusup masuk dan bekerja secara haram di negara ini.

Ia berdasarkan kenyataan Ketua Perangkawan Datuk Seri Mohd Uzir Mahidin baru-baru ini bahawa terdapat 33 juta penduduk Malaysia merangkumi 90.2 peratus atau 30.4 juta penduduk warganegara dan lapan peratus atau 2.6 juta bukan warganegara.

Walaupun ada yang beranggapan jumlah Pati yang berada di Malaysia jauh lebih besar bilangannya berbanding pendatang asing berdaftar, namun kewujudan ratusan penempatan didiami komuniti warga asing di seluruh negara bukan lagi aneh.

Menumpukan beberapa kawasan di Lembah Klang, koloni dihuni warga Bangladesh, Myanmar, Nepal dan pelarian etnik Rohingya didapati semakin berkembang berbanding sedekad lalu.

Ini memandangkan lokasi Lembah Klang menawarkan pekerjaan khusus dalam bidang perkhidmatan, pembinaan dan pembersihan selain ramai antara mereka menceburi bidang perniagaan.

Berdasarkan tinjauan wartawan Harian Metro mendapati, kewujudan pendatang asing tidak lagi hanya berkisar dalam kalangan warga Indonesia, Nepal, Myanmar mahupun Bangladesh seperti 10 tahun lalu.

Malah kini Malaysia turut dihuni koloni warga asing dari Timur Tengah, Korea, China, Pakistan, Afrika dan beberapa negara lain.

Isu kebanjiran warga asing ini turut menggusarkan penduduk tempatan apabila rata-rata mereka akan membina koloni sendiri hingga menghilangkan 'identiti' tempatan di sesebuah kawasan.

Serbuan terbaru Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) di perkampungan haram Pati Indonesia di Nilai Spring, Negeri Sembilan, Cyberjaya dan perkampungan Pati Myanmar serta Nepal di Melaka sejak awal Februari ini membuktikan koloni ini rancak berkembang.

Malah di setiap penempatan haram diserbu, Pati terbabit turut membina surau, kedai runcit, restoran dan sekolah sekaligus membuktikan mereka sudah bertapak lama di Malaysia.

Sebagai contoh, tinjauan wartawan di kawasan perumahan di Batu 8 1/2, Gombak, Selangor, mendapati kawasan itu turut dijajah komuniti etnik Rohingya yang semakin ramai berbanding pendatang Indonesia.

Mereka hampir mendominasi kawasan itu sehingga menimbulkan rasa tidak selesa dalam kalangan warga tempatan.

Penduduk tempatan yang mahu dikenali sebagai Su, 45, berkata, pemilik tanah di kalangan warga tempatan membina rumah panjang membabitkan berpuluh unit sebelum disewakan kepada warga asing pada kadar sekitar RM650 sebulan.

"Mereka (warga asing) tiada rasa hormat terhadap orang tempatan. Malah ada seorang lelaki warga Rohingya dianggap 'bos' dalam kalangan mereka dan memiliki lima stor mengumpul besi buruk.

"Mereka kerap menimbulkan masalah apabila gemar bergaduh, mabuk dan berkumpul beramai-ramai sehingga ke awal pagi dan membuat bising. Bukan tidak pernah menegur perbuatan mereka, namun kita pula dimarahi," katanya.

Sementara itu, golongan sama turut dikesan menguasai kediaman sekitar Tasik Permai, Ampang, apabila kumpulan warga asing Myanmar semakin bertambah.

Rata-rata mereka menyewa di kawasan itu dan bekerja mengutip besi buruk dengan menggunakan motosikal roda tiga.

Sementara itu kelompok warga asing Bangladesh dan Pakistan pula mudah ditemui sekitar kawasan Lebuh Ampang, Bukit Bintang dan Nilai, Negeri Sembilan apabila gemar membuka perniagaan alatan elektronik, tekstil, kedai jahitan, perabot dan permaidani.

Begitu juga dengan warga asing China dan Korea yang turut didapati semakin bercambah di sekitar Ampang, Cheras dan Kuchai Lama di sini, apabila rata-rata mereka membuka kedai runcit, kedai ubat-ubatan tradisional dan makanan sejuk beku diimport dari negara asal.

Sementara itu Setiausaha Agung Pertubuhan Kemanusiaan Masyarakat Antarabangsa (MHO) Datuk Hishamuddin Hashim berkata, tinjauannya turut mendapati kawasan seperti Keramat, Puchong dan Setiawangsa menjadi lokaliti hotspot untuk warga asing menetap.

"Warga asing ini biasanya memilih tinggal di lokasi berhampiran dengan tempat kerja dan memiliki kemudahan awam yang baik berbanding kawasan luar Lembah Klang.

"Kalau di luar Lembah Klang, mereka akan terbabit dalam segmen pekerjaan lain yang dibenarkan namun tidak ramai jika dibandingkan dengan Lembah Klang.

"Kalau kita lihat kepada data Jabatan Perangkaan Malaysia, seramai 2.6 juta warga asing berada di dalam negara ini, itu tidak termasuk mereka yang masuk secara haram. Jadi jumlah berkenaan pasti lebih tinggi," katanya.
INFOGRAFIK

Ketua koloni bagai 'magnet'

Wujud ancaman keselamatan yang jelas jika tiada pemantauan atau pangkalan data khusus berhubung lokaliti warga asing sehingga membentuk 'koloni' di Malaysia.

Ia makin dibimbangi apabila lahirnya 'ketua koloni' berperanan sebagai 'magnet' yang membawa masuk lebih ramai warga asing sekali gus memberi masalah baharu kepada keselamatan negara.

Pensyarah Jabatan Hubungan Antarabangsa, Keselamatan dan Undang-undang, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) Prof Dr Mohd Mizan Aslam berkata, jumlah warga asing berdaftar di negara ini sekitar 2.6 juta perlu diamati semula.

"Ia tidak termasuk pendatang asing tanpa izin (Pati) yang tidak mempunyai dokumen, masuk secara haram dan tinggal lebih masa.

"Kita sudah melihat wujudnya trend warga asing tinggal secara koloni di sesuatu kawasan sehingga 'menyingkirkan' rakyat tempatan berikutan jumlah mereka yang semakin ramai.

"Pastinya dalam anggota koloni ini terdapat kalangan mereka yang tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah. Namun mereka 'dilindungi' ahli koloni berkenaan, diberikan tempat tinggal dan mungkin pekerjaan.

"Dalam aspek keselamatan, ini jelas memberi kesan langsung kepada keselamatan domestik khususnya akan menyumbang kepada indeks jenayah setempat," katanya.

Beliau berkata, tidak mustahil bahawa ada dalam kalangan migran atau Pati pelbagai negara ini adalah penjenayah dikehendaki di negara asal.

"Ini termasuklah pelarian khususnya Rohingya yang terbabit dalam gerakan 'Arakan Rohingya Salvation Army' (ARSA)," katanya.

Menurutnya, pemantauan serta penentuan pangkalan data lokaliti pendatang asing ini perlu dipergiatkan.

"Jika berlaku sebarang insiden tidak diingini, pihak berkuasa mempunyai petunjuk untuk memulakan siasatan.

"Pihak berkuasa perlu tahu pergerakan warga asing serta taburan kependudukan mereka di negara ini khususnya di kawasan strategik seperti di Lembah Klang.

"Setiap data berkenaan pastinya mempunyai semak silang dengan Polis Antarabangsa (Interpol) supaya pihak berkuasa tempatan tahu individu yang mempunyai latar belakang atau sejarah dalam pergerakan radikal.

"Kerjasama dengan Interpol dalam aspek maklumat berkenaan akan dapat mewujudkan satu pangkalan data warga asing paling komprehensif sekali gus memudahkan tugas pihak berkuasa jika berlaku sebarang perkara tidak diingini membabitkan ancaman keselamatan," katanya.

Mohd Mizan berkata, kaedah ini juga akan memudahkan pihak berkuasa memantau dan mengambil tindakan supaya sebarang anasir subversif itu dapat dihentikan di peringkat awal kerana ia mampu menggugat keamanan negara.
ANTARA Pati yang ditahan imigresen di Cyberjaya.

ANTARA Pati yang ditahan imigresen di Cyberjaya.
Imigresen giat kenal pasti penempatan haram

Usaha mengenal pasti semua penempatan haram warga asing di seluruh Malaysia sedang giat dilakukan pihak Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) bagi memastikan koloni ini tidak terus melarat.

Berdasarkan risikan wujud lebih banyak koloni atau perkampungan haram warga asing yang menjadikan kawasan terpencil, hutan dan bekas tapak binaan atau rumah kongsi sebagai penempatan mereka.

Ketua Pengarah Imigresen Datuk Seri Khairul Dzaimee Daud berkata, terdapat beberapa penempatan haram warga asing yang berada dalam pemantauan serta pemerhatian pihak JIM.

Menurutnya, JIM sebelum ini memberi fokus operasi terhadap majikan, kilang, premis pekerjaan dan lain-lain yang menggaji pendatang asing tanpa izin (Pati).

"Dengan program rekalibrasi sedang berjalan, ada antara mereka dengan sengaja dilihat tidak mahu menyertai program berkenaan terutama di penempatan haram kerana menyangka mereka tidak dikesan oleh pihak berkuasa," katanya.

Khairul Dzaimee berkata, semua penempatan haram warga asing berkenaan akan dihapuskan dengan kerjasama daripada pihak berkuasa tempatan (PBT).

PEGAWAI dan anggota imigresen memeriksa Pati yang  ditahan ketika operasi bersepadu  di Cyberjaya.

PEGAWAI dan anggota imigresen memeriksa Pati yang ditahan ketika operasi bersepadu di Cyberjaya.

Tiada ulasan: