"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kes Jana Wibawa: Siasatan berterusan, termasuk ke atas Muhyiddin

Ng Xiang Yi

SPRM tidak menolak akan ada lagi pendakwaan berkaitan program Jana Wibawa, yang setakat ini telah menyaksikan dua individu dihadapkan ke mahkamah.

Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki berkata ada "tiga atau empat" lagi kertas siasatan berkaitan kes itu yang sedang disiapkan untuk diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara.

"Ada beberapa lagi kertas siasatan sedang dijalankan, pegawai penyiasat sedang siapkan kertas siasatan berkenaan.

"Saya tidak menolak mana-mana pihak atau pemimpin jika terlibat menerima suapan untuk sesuatu perkara, maka akan ada siasatan," katanya dalam sidang media di Putrajaya, hari ini.

Ditanya jika Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin jika akan didakwa, Azam berkata dia tidak dapat mengulas perkara itu kerana siasatan sedang dijalankan.

"Siasatan terhadapnya berjalan seperti biasa...Saya serahkan kepada peguam negara apabila siasatan diselesaikan," katanya.

Terdahulu, Timbalan Ketua Bahagian Bersatu Segambut didakwa atas empat pertuduhan rasuah berkaitan Jana Wibawa di dua mahkamah berbeza.

Baca: PANDUANKINI: Apa itu program Jana Wibawa?

Semalam, SPRM turut mendakwa Pengarah syarikat perabot SSH Furniture Sdn Bhd, Datuk Teo Wee Cheng di Mahkamah Sesyen Johor Bahru atas sembilan pertuduhan meminta dan menerima rasuah berhubung program itu.

Bekas Ketua Penerangan Bersatu Wan Saiful Wan Jan, yang turut didakwa atas pertuduhan meminta dan menerima rasuah, mendakwa partinya menjadi mangsa pendakwaan terpilih.

Ditanya berkenaan perkara itu, Azam menafikan dakwaan Wan Saiful dan menegaskan SPRM bertindak secara profesional selepas menerima tujuh aduan yang diterima.

"Kita bukan alat untuk mana-mana parti politik. Siasatan kita berdasarkan aduan dan maklumat, tiada pendakwaan terpilih dalam isu ini," katanya lagi.

Tiada ulasan: