"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahkamah Persekutuan: Siasatan SPRM terhadap Hakim Nazlan tak ikut protokol

Ho Kit Yen

PUTRAJAYA: Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan bahawa siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap hakim Nazlan Ghazali dilakukan tanpa mengikut protokol.

Ketua Hakim Negara, Tengku Maimun Tuan, yang mempengerusikan panel tujuh hakim berkata demikian dalam saman tiga peguam untuk mencabar siasatan SPRM terhadap hakim Mahkamah Rayuan hakim Nazlan Ghazali berhubung dakwaan RM1 juta yang tidak dapat dijelaskan dalam akaunnya.

“Badan penyiasatan seperti SPRM, mesti berunding dengan ketua hakim negara sebelum siasatan (dimulakan). Dan kegagalan tidak memaklumkannya, menunjukkan terdapat kekurangan bona fide di pihak mereka.

“Pengumuman itu (yang dibuat oleh SPRM di media) sudah cukup untuk merosakkan kebebasan kehakiman,” katanya. 

Peguam Haris Ibrahim, Nur Ain Mustapa dan Sreekant Pillai – memfailkan saman terhadap SPRM tahun lalu untuk mempersoalkan siasatan terhadap Nazlan.

Ketiga-tiga mereka mendakwa bahawa siasatan SPRM adalah pencabulan kebebasan badan kehakiman dan pengasingan kuasa oleh cabang eksekutif.

Hakim lain yang turut mendengar tuntutan peguam itu ialah Presiden Mahkamah Rayuan Abang Iskandar Abang Hashim, Hakim Besar Malaya Zabidin Mohd Diah, dan hakim Nallini Pathmanathan, Vernon Ong, Harmindar Singh Dhaliwal, serta Rhodzariah Bujang.

Tengku Maimun juga mempersoalkan tempoh siasatan dan berkata, pada masa itu, spekulasi berleluasa bahawa rayuan SRC International Najib Razak akan didengar.

Pada 28 Julai 2020, Nazlan mensabitkan kesalahan Najib atas tuduhan salah guna kuasa, pengubahan wang haram dan pecah amanah jenayah lebih RM42 juta dalam akaun bekas perdana menteri itu.

“Keinginan untuk mengetahui masa siasatan terhadap Hakim Nazlan, dilakukan tanpa rundingan dengan badan kehakiman, juga menimbulkan keraguan sama ada siasatan itu (dilakukan secara) bona fide,” katanya.

Tengku Maimun juga berkata, pendakwa raya juga mesti berunding dengan ketua hakim negara “semasa memberi arahan untuk siasatan dan berhubung keputusannya untuk mendakwa”.

“Walaupun badan penyiasat berhak menyiasat secara perlembagaan dan pendakwa raya mempunyai budi bicara sama ada untuk mendakwa atau sebaliknya, kuasa ini mesti dilaksanakan dengan suci hati.

“Jika siasatan dibuat untuk tujuan kolateral, maka ia boleh diketepikan,” katanya.

Peguam Malik Imtiaz Sarwar dan Surendra Ananth mewakili Haris, Ain dan Sreekant manakala Peguam Kanan Persekutuan Liew Horng Bin mewakili SPRM.

New Sin Yew muncul untuk Badan Peguam Malaysia sebagai amicus curiae (sahabat mahkamah).

Tiada ulasan: