"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SPRM siasat jika RM50 juta untuk Bersatu masuk ke poket sendiri

Malaysiakini

Suruhanjaya Pen­cegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meneliti jejak wang RM50 juta daripada RM300 juta dana di bawah Pakej Rangsangan Eko­nomi yang didakwa diterima Bersatu.

Sumber memberitahu Utusan, SPRM akan menyiasat sama ada RM50 juta itu di­gunakan semasa kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) dan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) lalu atau kemungkinan masuk ‘ke poket sendiri’.

Sumber memberitahu siasatan SPRM mendapati ada pihak yang ‘membelanjakan’ jumlah tertentu dana itu dan siasatan akan meneliti ke mana serta tujuan wang itu digunakan.

Mengulas lanjut, kata sumber itu, kertas siasatan berke­naan hampir dilengkapkan selepas beberapa pemimpin Bersatu dipanggil SPRM sebelum ini bagi memperinci setiap wang yang dibelanjakan.

“Kertas siasatan hampir siap sebelum tindakan seterusnya diambil. Dua akaun bernilai RM40 juta milik Bersatu masih dibekukan SPRM,” jelasnya ketika dihubungi semalam.

Sebelum ini, Malaysiakini melaporkan sumber SPRM mendakwa Bersatu menerima sumbangan daripada kira-kira 10 kontraktor yang menerima pelbagai projek semasa parti itu menjadi kerajaan.

Menurut sumber berkenaan sumbangan itu disyaki berjumlah lebih RM300 juta dan dipercayai ada kaitan dengan Pakej Rangsangan Ekonomi ketika era pandemik.

Susulan itu SPRM membekukan dua akaun Bersatu yang mempunyai baki RM40 juta daripada RM300 juta berkenaan.

RM260 juta yang lain didakwa telah dibelanjakan untuk membiayai kempen pilihan raya Bersatu, menurut laporan Utusan Malaysia.

Baru-baru ini beberapa pemimpin Bersatu termasuk ketua penerangannya, Wan Saiful Wan Jan didakwa atas tuduhan rasuah dalam kes berasingan melibatkan Jana Wibawa.

Tiada ulasan: