"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis angkut replika senjata PAS

Malaysiakini

PAS menyerahkan replika senjata yang digunakan dalam perarakan kontroversi di Setiu, Terengganu pada 17 Februari lalu kepada polis.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pengkalan Berangan Sulaiman Sulong memaklumkan perkara itu berdasarkan maklumat diterimanya daripada Ketua Pemuda PAS Marang Yusof Abdul Hadi.

“Pemuda memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak polis dan juga mengucap terima kasih di atas layanan baik yang diberikan oleh pihak polis. 

“Barang-barang replika dan kostum yang diperbuat daripada kayu, dan plastik PVC telah diserahkan kepada pihak polis. 

“Juga ucapan terima kasih diberikan kepada semua yang menyokong mereka. Pemuda kekal tenang,” katanya.

Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail semalam berkata dia memandang serius terhadap perarakan menggunakan “replika bersenjata tajam” melibatkan PAS di Setiu, Terengganu pada 17 Februari.

Katanya, perarakan itu menimbulkan kegusaran awam, apatah lagi ketika suhu politik di beberapa negeri yang bakal berdepan dengan pilihan raya negeri semakin memuncak.

Berdepan kritikan hebat, pemimpin-pemimpin PAS mempertahankan Himpunan Pemuda Islam Terengganu (Himpit 2023) dengan menyamakannya dengan cosplay, perarakan Hari Kebangsaan dan Hari Pahlawan serta persembahan opera.

Sementara itu, menulis di media sosial malam tadi, Sulaiman bagaimanapun berkata mereka sedih apabila perkara itu “dipolemikkan menjadi satu ketakutan dan kegusaran oleh umat Islam sendiri”. 

"Hanya kepada Allah kami berserah, perjuangan diteruskan. Sekalung tahniah buat Pemuda,” katanya.

12 dipanggil bantu siasatan

Sementara itu, media melaporkan polis sudah memanggil 12 individu, termasuk penganjur program bagi membantu siasatan berhubung acara pada Jumaat lalu.

Ketua Polis Terengganu Rohaimi Md Isa, selain anggota jawatankuasa program, sebahagian peserta juga akan dipanggil.

Rohaimi mendedahkan polis sudah menerima tiga laporan, termasuk melibatkan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) negeri Raja Kamarul Bahrin Shah.

PAS lapor polis terhadap Harian Metro

Sementara itu, di sebalik asakan, Pemuda PAS juga membuat laporan polis terhadap Harian Metro yang didakwa menggunakan gambar yang memberi gambaran salah terhadap mereka.

Laporan itu dibuat oleh Ketua Penerangan Pemuda PAS Terengganu Muhammad Irsyad Syafiq Burhanuddin di ibu pejabat polis daerah Kuala Terengganu hari ini. 

Ketua Penerangan PAS Terengganu Hishamuddin Abdul Karim merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tepoh yang turut hadir menuntut permohonan maaf terbuka.

Laporan di Harakahdaily itu tidak menyatakan dengan jelas laporan yang dirujuknya. 

Bagaimanapun, di artikel lain tulisan Ahmad Fahmi Mokhtar daripada Darulnaim Research Centre di media rasmi PAS itu memaparkan penggunaan gambar rampasan senjata oleh pihak polis.

Malaysiakini sedang cuba mendapatkan maklum balas Harian Metro berkaitan perkara itu.

Tiada ulasan: