"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lelaki dakwa SPRM sogok RM10 juta untuk kaitkan Muhyiddin ditahan

Malaysiakini

Individu yang mendakwa bahawa SPRM menawarkan RM10 juta kepada Ketua Penerangan Bersatu, Wan Saiful Wan Jan sebagai pertukaran untuk menganiayai bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin dalam kes rasuah sudah ditahan, kata Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki.

Menurutnya, lelaki yang dikenali sebagai Mohamad Shafiq Abdul Halim itu ditahan selepas hadir ke ibu pejabat SPRM di Putrajaya petang semalam.

"Kita telah mengambil tindakan yang mana kita buat laporan dan buka siasatan terhadap orang ini. Semalam SPRM menahannya.

"Walaupun saya tahu dia telah membuat permohonan maaf dalam Facebook, ini satu perkara yang saya tegaskan sekali lagi saya secara peribadi tidak ampunkan orang begini yang merosakkan reputasi SPRM dengan membuat tuduhan liar,” katanya pada sidang media di Putrajaya hari ini.

Azam berkata, akibat daripada kenyataan itu, satu spekulasi yang amat tidak baik telah ditimbulkan terhadap SPRM sedangkan dakyah berkenaan tidak boleh dipadamkan, dan masih ada rakyat yang mempercayai dakwaan tersebut.

"Kalau hendak cakap secara jujurnya, mana hendak cari RM10 juta dan beri kepada Wan Saiful.

"Jadi minta maaf itu saya rasa satu perkara yang sengaja dipermain-mainkan," katanya lagi.

Sebelum ini, Mohamad Shafiq, yang mendakwa dirinya sebagai penyelidik bebas untuk Wan Saiful, membuat tuduhan itu melalui klip video 44 saat yang dimuat naik ke TikTok.

Dia bagaimanapun kemudiannya menulis permohonan maaf kepada SPRM dan mendakwa telah tersilap cakap selepas laskar siber Pakatan Harapan memprovokasinya.

Mengulas lanjut, Azam berkata, Mohamad Shafiq akan disiasat mengikut Seksyen 48 Akta SPRM 2009 kerana mengganggu siasatan berkaitan projek Jana Wibawa.

Sebelum ini video berdurasi 44 saat itu tersebar di Twitter yang memaparkan seorang lelaki mendakwa RM10 juta ditawarkan SPRM kepada Wan Saiful yang juga adalah ahli Parlimen Tasek Gelugor.

Selasa lalu, Wan Saiful, 48, dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas dua pertuduhan meminta dan menerima rasuah berjumlah RM6.9 juta membabitkan projek Jana Wibawa bernilai RM232 juta pada tahun lalu.

Bagaimanapun, pemimpin Bersatu itu mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan.

Tiada ulasan: