"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kes buang al-Quran, 8 individu diambil keterangan

FMT Reporters

PETALING JAYA: Polis mengambil keterangan 8 individu bagi membantu siasatan berhubung penemuan 13 naskhah al-Quran yang dipercayai dibuang di dalam longkang di Tasik Sri Murni, Jinjang pada Sabtu lalu.

Ketua Polis Kuala Lumpur Azmi Abu Kassim berkata, semua lapan individu terbabit berada di lokasi kejadian, termasuk perakam video yang tular di media sosial.

“Kita juga merakam keterangan individu yang ada dalam video tular itu bagi membantu siasatan. Keterangan lapan individu terbabit, penting bagi membolehkan kita mengesan mereka yang bertanggungjawab.

“Polis turut melakukan siasatan di masjid serta surau berhampiran bagi mengenal pasti sama ada al-Quran itu berasal dari rumah ibadat berkenaan,” katanya menurut Berita Harian.

Azmi berkata, pihaknya turut melakukan pemeriksaan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di sekitar lokasi kejadian bagi membantu siasatan.

“Semua 13 naskhah al-Quran itu juga dihantar ke Jabatan Kimia untuk dianalisis,” katanya.

Pada 18 Feb lalu, seorang wanita tempatan, yang juga Ahli Kesatuan Nelayan Kebangsaan, membuat laporan polis memaklumkan penemuan beberapa naskah kitab suci itu di dalam longkang.

Ketua Polis Sentul Beh Eng Lai berkata, saksi itu sedang beriadah bersama suaminya sebelum ternampak sebuah beg berwarna biru di dalam longkang berdekatan dengan kolam takungan tasik dan hasil pemerhatiannya mendapati senaskah al-Quran dalam keadaan terbuka dan terkeluar dari beg tersebut.

“Kemudian, saksi telah meminta bantuan daripada seorang lelaki tempatan yang tidak dikenali berada berhampiran dengannya untuk membawa naik beg itu dan kesemua naskah al-Quran terbabit telah dibawa keluar dan dihantar ke Masjid Annas Kampung Selayang Lama untuk disimpan,” katanya.

Tiada ulasan: