"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Papagomo diarah bela diri tuduhan cederakan Syed Saddiq

V Anbalagan
Wan Muhammad Azri Wan Deris atau dikenali sebagai Papagomo (kiri) tuduhan mendatangkan kecederaan terhadap Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman di Saujana Impian, Kajang pada 2019.
KAJANG: Bekas blogger Wan Muhammad Azri Wan Deris atau lebih dikenali sebagai Papagomo diarah membela diri oleh Mahkamah Majistret atas satu tuduhan mendatangkan kecederaan terhadap Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman empat tahun lalu.

Majistret, Muhammad Noor Firdaus Rosli membuat keputusan ini selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Papagomo.

“Saya mengarahkan tertuduh membela diri selepas pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie,” kata Noor Firdaus.

Bekas exco Pemuda Umno itu dituduh mendatangkan kecederaan pada bahagian leher dan bahu bekas menteri belia dan sukan itu di tepi jalan Persiaran Impian Perdana, Saujana Impian di sini pada jam 11.05 pagi, 16 Feb 2019.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara maksimum setahun atau denda RM2,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Noor Firdaus bagaimanapun, meminda satu lagi pertuduhan terhadap Papagomo daripada mengaibkan kehormatan kepada menghina.

Ahli perniagaan berusia 40 tahun itu dituduh menyebut perkataan ‘kau bodoh’ terhadap presiden Muda di lokasi dan tarikh sama.

Noor Firdaus berkata, pendakwaan gagal membuktikan elemen tuduhan tetapi berjaya membuktikan kes prima kes di bawah Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil 1995.

“Walaupun perkataan digunakan itu mungkin kesat tetapi ia tidak mengaibkan kehormatan Syed Saddiq,” katanya.

Menurutnya, Papagomo didakwa mengikut Akta Kesalahan Kecil kerana tindakan itu mungkin menyebabkan keamanan terganggu.

Sekiranya didapati bersalah, Papagomo berdepan hukuman dengan RM100.

Papagomo mengaku tidak bersalah.

Mahkamah kemudiannya menetapkan tarikh 22 hingga 23 May dan 12 hingga 13 Jun untuk tertuduh membela diri.

Papagomo diwakili peguam Logen Eskander dan Nik Saiful Adli Burhan manakala pihak pendakwaan diketuai Timbalan Pendakwa Raya Nurfarhanim Abdul Halim.

Tiada ulasan: