"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ahli parlimen tidur bergaji, rakyat cadang tukar kerusi empuk dalam Dewan Negara

WAN SITI AMINAH

Gambar ahli politik yang lena diulit mimpi ketika parlimen sedang berlansung sering dikongsikan di media sosial.

Kehadiran mereka yang dibayar membuatkan rakyat tidak senang dengan tindakan sesetengah wakil rakyat itu.

Baru-baru ini, tular di laman aplikasi Twitter gambar seorang ahli parlimen tidur di saat wakil lain sedang membuat pembentangan.

Bukan kali pertama berlaku, rakyat tampil memberikan beberapa cadangan bagi mengelakkan kejadian tersebut berulang.

Ahli parlimen tidur bergaji, rakyat cadang tukar kerusi empuk dalam Dewan Negara

Ahli parlimen tidur bergaji, rakyat cadang tukar kerusi empuk dalam Dewan Negara

Mengambil contoh dewan rakyat di United Kingdom (UK), walaupun berkusyen, tiada kerusi individual disediakan.

Ahli parlimen di negara itu duduk bersama-sama di kerusi panjang tanpa meja bagi membahaskan usul.

Pandangan tersebut dikongsi rakyat di ruangan komen satu ciapan gambar ahli politik yang sedang tidur di laman aplikasi Twitter.

“Saya cadangkan ubahsuai dewan kepada ala-ala UK House of Commons. Meja panjang, tiada kerusi. Semua MP terpaksa duduk tegap dan beri perhatian,” ciap pengguna Twitter, @MoshMj.

“Buat macam UK tu duduk rapat-rapat. Bercakap pun depan-depan gitu. Ni dah la sejuk, kerusi paling kurang RM2,000 satu tu, memang sedap tidur,” kongsi pengguna lain.

Terdapat juga pengguna yang mencadangkan agar wakil rakyat yang tidur diberikan surat amaran.

Tiada ulasan: