"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Sikap pendendam Anwar lebih teruk daripada Tun M'

Fahmy A Rosli

fahmy.azril@bh.com.my

KUALA LUMPUR: Datuk Awang Hashim (PN-Pendang) menyifatkan sikap pendendam Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung pendakwaan terpilih lebih teruk berbanding ketika pentadbiran pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Merujuk pendakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Ketua Penerangan BERSATU, Datuk Wan Saiful Wan Jan yang berdepan dua pertuduhan meminta dan menerima rasuah RM6.9 juta hari ini, Awang berkata ia adalah satu permulaan daripada tindakan Perdana Menteri.

"Kami (PN) sebagai pembangkang, ugutlah apa saja… segala tribulasi dan fitnah yang kami hadapi lebih teruk.

"Bagi saya, kalau inilah permulaan, dia adalah perdana menteri paling teruk di Malaysia. Malah Dr Mahathir yang dikata zalim pun tak (sezalim itu) setakat ini.

"Sifat balas dendam PM ini sangat kuat dan sangat pendendam," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Ditanya pendakwaan terhadap pemimpin PN bersifat politik, Awang enggan menganggapnya seperti itu tetapi mengakui ia 'percaturan' boleh memberi kesan besar kepada Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN).

Katanya ia juga satu strategi terdesak Anwar yang sanggup menggunakan kaedah ugutan untuk mendapatkan sokongan pengundi menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN) nanti.

"Itu sudah semestinya (guna sebagai isu melemahkan PN). Bagi saya ini ialah satu isyarat kepada pemimpin lain bahawa kalau yang tak ada jawatan pun, SPRM boleh diarah untuk mendakwa apatah lagi kamu duduk dalam eksekutif. Kamu semua bersedia untuk didakwa.

"Saya tak nak kata politik atau isu apa sebagainya. Tetapi saya rasa paling dekat dalam pemikiran saya ialah kita hadapi PRN dan ini beri kesan besar kepada kerajaan PH-BN.

"PMX (Anwar) ini, bagi saya 'illegal number' yang buat dia menjadi perdana menteri. Ini satu percaturan di luar jangkaan yang menyebabkan dia jadi Perdana menteri. Jadi dia perlu meraih sokongan daripada pengundi apabila dia nak hadapi PRN," katanya.

Sehubungan itu, beliau menggesa Anwar tidak pilih kasih dengan mengambil tindakan pendakwaan secara terpilih.

Katanya, kes membabitkan dakwaan serius seperti kapal tempur pesisir (LCS) sepatutnya perlu didahulukan.

"Kalau inilah permulaan kerajaan PMX yang ambil tindakan terpilih, minta kerajaan terus siasat kes-kes sebelum ini dahulu. Jangan ikut kes terpilih contohnya kes Pandora Papers, Tan Sri Daim (Zainuddin) yang beberapa penggal lama jadi menteri kewangan, ini saya minta persepsi dendam PMX jangan diteruskan.

"Biarlah pendakwaan serius ini dan tidak terpilih... biarlah (pendakwaan kes) LCS dahulu sebab (individu terbabit dalam isu) LCS dikatakan bersama di kiri dan kanan PMX," katanya.

Wan Saiful dihadapkan ke Mahkamah Sesyen hari ini, atas dua pertuduhan meminta dan menerima rasuah RM6.9 juta membabitkan projek Jana Wibawa bernilai RM232 juta pada tahun lalu.

Bagaimanapun, Wan Saiful, 48, yang juga Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Pulau Pinang, mengaku tidak bersalah sejurus pertuduhan dikemukakan terhadapnya di hadapan Hakim Azura Alwi.

Terdahulu Presiden BERSATU, Tan Sri Muhyiddin Yassin mendakwa parti itu menjadi mangsa 'pendakwaan terpilih' Wan Saiful didakwa atas dakwaan rasuah RM6.9 juta.

Pada sidang media di Kompleks Mahkamah Jalan Duta, di sini hari ini, bekas perdana menteri itu berkata setiap parti politik memerlukan dana untuk menjalankan aktiviti parti dan Perlembagaan membenarkan sumbangan diterima daripada ahli, orang ramai dan juga individu yang menyokong perjuangan parti.

"Setakat ini tidak ada satu pun undang-undang khusus untuk pembiayaan politik di Malaysia.

"Hari ini, parti BERSATU telah menjadi sasaran pendakwaan terpilih kerana menerima sumbangan dana politik yang secara tiba-tiba menjadi satu kesalahan jenayah," katanya.

Tiada ulasan: