"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kait Menu Rahmah dengan kanser, Speaker buat keputusan esok

Danial Azhar

KUALA LUMPUR: Speaker Dewan Rakyat Johari Abdul berkata beliau akan merujuk kepada Hansard sebelum memutuskan sama ada mengambil tindakan terhadap Dr Halimah Ali (PN-Kapar) kerana mengaitkan program Menu Rahmah dengan penyakit kanser dan autism.

Dr Kelvin Yii (PH-Bandar Kuching) yang membangkitkan perkara itu berkata, mengikut Perkara 36(12) Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat, ahli dewan yang membuat kenyataan mengelirukan dan boleh disifatkan sebagai menghina Dewan.

Yii berkata, Halimah perlu diarahkan menarik balik kenyataannya itu dan meminta maaf kepada Dewan Rakyat dan orang ramai terutama pesakit kanser dan autisme

Beliau juga mengemukakan usul untuk Halimah dirujuk ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.

Johari berkata, beliau akan merujuk kepada Hansard sebelum membuat keputusan esok.

Misbahul Munir Masduki (PN-Parit Buntar) kemudiannya bangun dan berkata, Perkara 36(12) menyatakan ahli Dewan tidak boleh membuat tuduhan terhadap ahli Dewan yang lain. Katanya, Yii membuat tuduhan palsu kerana Halimah tidak pernah mengaitkan program Menu Rahmah dengan kanser dan autisme.

Tambahnya, Hansard akan membuktikan perkara itu. Keadaan itu menyebabkan berlaku pertelingkahan antara Misbahul, Yii dan RSN Rayer (PH-Jelutong) sebelum Halimah mencelah untuk menyatakan beliau tidak bersalah.

Johari kemudiannya campur tangan dan mengarahkan semua Ahli Parlimen itu duduk dan berkata: “Hansard tiada pada saya. Saya tidak mahu tersilap membuat keputusan.”

Halimah sebelum ini didakwa mengait program untuk makanan kos rendah itu dengan punca kanser dan autisme ketika membahaskan titah diraja Yang di-Pertuan Agong pada 14 Feb lalu.

Tiada ulasan: