"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Awas perokok, anda sentiasa diperhatikan

Izz Laily Hussein

am@hmetro.com.my

Johor Bahru: Sebanyak 70 notis kesalahan dikeluarkan Jabatan Kesihatan Negeri Johor (JKNJ) atas pelbagai kesalahan di bawah Peraturan-peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 (PPKHT 2004) dengan nilai kompaun boleh mencecah RM25,600 semalam.

Pengarah Kesihatan Negeri Johor, Datuk Dr Aman Rabu berkata, ia susulan Operasi Bersepadu Penguatkuasaan PPKHT 2004 yang memeriksa 109 buah premis di seluruh negeri ini.

Katanya, daripada jumlah itu, 21 notis membabitkan kesalahan merokok di premis makanan mengikut Peraturan 11(1)(d) PPKHT 2004 membabitkan kompaun sehingga RM5,250.

"Sembilan notis dikeluarkan atas kesalahan menjual rokok di bawah harga minimum mengikut Peraturan 8C(1) PPKHT 2004 membabitkan nilai kompaun keseluruhan RM4,500.

"Satu notis juga dikeluarkan atas kesalahan menjual atau menawarkan untuk jualan apa-apa hasil tembakau dengan harga jualan runcit yang tidak diluluskan oleh Pengarah JKNJ di bawah Peraturan 8A(5A) PPKHT 2004 dengan kompaun bernilai RM500," katanya menerusi kenyataan media malam tadi.

Dr Aman berkata, sebanyak 2,134 paket rokok pelbagai jenama bernilai RM14,573 turut dirampas.

Semalam, JKNJ melancarkan operasi bersepadu bertujuan memastikan PPKHT 2004 dipatuhi semua pihak.

Katanya, operasi bersepadu bersama agensi luar seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) itu dijalankan serentak di seluruh negeri ini.

Untuk rekod, sepanjang tahun lalu, sebanyak 9,135 notis kesalahan dikeluarkan JKNJ dengan nilai kompaun terkumpul berjumlah lebih RM2.28 juta.

Tiada ulasan: