"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pengguna TikTok dakwa SPRM tawar RM10 juta kepada Wan Saiful berdepan tindakan undang-undang

Nora Mahpar dan Faisal Asyraff

PETALING JAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menafikan dakwaan seorang pengguna TikTok bahawa ia menawarkan RM10 juta kepada Ketua Penerangan Bersatu, Wan Saiful Wan Jan, untuk menjadi saksi bagi mendakwa presidennya, Muhyiddin Yassin.

Individu berkenaan membuat tuduhan itu dalam satu video ringkas di TikTok hari ini. Wan Saiful pagi tadi didakwa di mahkamah atas tuduhan menerima rasuah berkaitan inisiatif Jana Wibawa.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki, menepis dakwaan itu sebagai fitnah dan tindakan undang-undang akan diambil terhadap individu itu.

“Manusia beginilah yang merosakkan kepercayaan masyarakat kepada SPRM,” katanya kepada FMT.

Sementara itu, semakan FMT dengan pihak Wan Saiful mendapati individu terbabit adalah penyelidik sembilan kepada Ahli Parlimen Tasek Gelugor itu.

Terdahulu, Wan Saiful minta dibicarakan selepas mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tuduhan menerima rasuah hampir RM7 juta berkaitan inisiatif Jana Wibawa. Beliau juga mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan meminta suapan melibatkan projek bernilai RM232 juta berkait inisiatif berkenaan.

Beliau berdepan hukuman penjara sehingga maksimum 20 tahun, dan denda tidak kurang lima kali ganda jumlah atau nilai suapan atau RM10,000, mengikut mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Program Jana Wibawa merupakan inisiatif pakej rangsangan berdepan Covid-19 bagi membantu kontraktor Bumiputera.

Program itu terpalit dengan kontroversi selepas Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata kos yang terlibat dalam beberapa projek diberikan adalah terlalu tinggi, dan beberapa juga tidak melalui proses tender.

Pakej rangsangan terbabit dilaksanakan ketika Muhyiddin Yassin menjadi perdana menteri. Pada Jumaat, Muhyiddin berkata, beliau disoal siasat sebagai saksi dan menafikan sebarang penyelewengan dana.

Tiada ulasan: