"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bersatu: Cuba 'main dua kolam': Mukhriz terpaksa

Yasmin Ramlan, Alyaa Alhadjri & Isabelle Leong

Biarkanlah - begitu saja cara Bersatu menanggapi berita yang mendakwa Pejuang sedang merundingkan kerusi dengan dua gabungan berbeza menjelang pilihan raya negeri (PRN) tidak lama lagi.

Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin berkata dakwaan yang mengatakan Presiden Pejuang Mukhriz Mahathir sedang mencari rakan kerjasama merupakan petanda mereka semakin terdesak.

“Maknanya, dia desperate (terdesak) sekarang untuk mencari tempat, biarkanlah.

“Sebagai orang politik, dia terpaksa... dia boleh bergantung hidup (dengan berbuat demikian),” katanya kepada pemberita di bangunan Parlimen hari ini.

Hamzah berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung laporan BH Online semalam yang memetik exco Kedah sebagai mendakwa Mukhriz ada menyatakan hasrat Pejuang menjalin kerjasama dengan PN pada PRN akan datang.

Pada masa sama, sumber yang tidak didedahkan identitinya itu mendakwa Mukhriz turut mengadakan pertemuan dan menyatakan minat bekerjasama dengan PH.

Dakwa exco terbabit sikap ditunjukkan Mukhriz itu memperlihatkan dia sedang cuba bermain 'dua kolam' untuk pertahankan kerusinya iaitu DUN Jitra.

Difahamkan, Mukhriz mengadakan pertemuan dengan Pengerusi PH Kedah Mahfuz Omar.

Selain kerusi Jitra, akhbar itu turut melaporkan Mukhriz memohon kerusi DUN Anak Bukit - yang kini disandang wakil Pejuang, Amiruddin Hamzah - dikekalkan buat mereka sekiranya kerjasama itu menjadi kenyataan.

Amiruddin merupakan setiausaha agung Pejuang.

Pada 14 Januari lalu, Mukhriz membawa Pejuang untuk berundur dari Gerakan Tanah Air (GTA) dengan alasan bagi memberi tumpuan kepada usaha pengukuhan parti itu sebelum memberi nilai tambah kepada mana-mana gabungan.

Dia berkata keputusan itu dibuat setelah mengambil kira pandangan para perwakilan dalam Perhimpunan Agung Pejuang, berikutan kekalahan teruk parti itu pada PRU lalu.

Pejuang merupakan parti yang lahir daripada perpecahan dalam Bersatu. Mukhriz sendiri pernah menjadi timbalan presiden Bersatu.

Tiada ulasan: