"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Zakir Naik: Kaitkan tangkapan LTTE dengan saya itu fitnah

FMT Reporters

KUALA LUMPUR: Penceramah kontroversi, Zakir Naik memberitahu Mahkamah Tinggi, beliau tidak memainkan sebarang peranan dalam penangkapan 12 individu oleh kerajaan yang didakwa mempunyai hubungan dengan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

Dalam pernyataan saksi yang dikemukakan sebagai bukti bagi saman fitnahnya terhadap bekas Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago, Naik berkata, pihak berkuasa negara ini pernah menahan individu yang didakwa mempunyai kaitan dengan LTTE sebelum ini.

Katanya, kenyataan Santiago pada 25 Nov 2019 yang membayangkan penangkapan dua Adun DAP berhubung kaitan dengan LTTE mungkin “sebagai balasan bagi kritikan terhadap penceramah kontroversi Dr Zakir Naik” adalah fitnah terhadapnya.

Naik sebelum itu dikecam kerana dikatakan mengkritik rakyat Malaysia berketurunan Cina dan India dalam satu acara di sebuah stadium di Kelantan.

“(Bekas menteri dalam negeri) Muhyiddin Yassin menyebut LTTE disenaraikan sebagai kumpulan militan di sini sejak 2014, manakala (bekas perdana menteri) Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau ‘berpuas hati’ dengan alasan pihak berkuasa dalam membuat tangkapan berkenaan.

“Berikutan itu, dakwaan (Santiago) terhadap saya tidak berasas langsung, dan hakikatnya pihak berkuasa Malaysia menahan individu dikaitkan dengan LTTE secara bebas dan atas kehendak sendiri.”

Beliau memfailkan saman terhadap Santiago pada 2019, selepas bekas Ahli Parlimen Klang itu didakwa mengaitkannya dengan penangkapan suspek LTTE, dan menuntut ganti rugi kerana mendakwa kenyataan itu menjejaskan reputasinya. Santiago dalam pembelaannya berkata, kenyataan itu ulasan wajar dan mendapat perlindungan bersyarat.

Naik turut memberitahu mahkamah, beliau memfailkan laporan polis pada 2019 terhadap beberapa pemimpin DAP, iaitu Santiago, P Ramasamy, Satees Muniandy dan M Kula Segaran, selain bekas diplomat Dennis Ignatius.

Selain itu, Naik berkata, akibat kenyataan Santiago, beliau sukar meneruskan aktiviti harian bersama keluarganya di tempat awam kerana bimbangkan keselamatannya.

Menurutnya, selepas ucapannya di Kelantan diputarbelitkan Santiago, beliau terpaksa mengeluarkan kenyataan media untuk menjelaskan maksud sebenarnya, selain meminta maaf kepada umum.

Perbicaraan bersambung di depan Hakim Akhtar Tahir.

Naik turut memfailkan saman terhadap Ramasamy dan Satees, manakala tindakan terhadap Kula Segaran diselesaikan di luar mahkamah pada Julai tahun lalu.

Pada 21 Feb 2020, Peguam Negara ketika itu, Tommy Thomas mengumumkan tuduhan terhadap 12 individu, termasuk Adun Gadek ketika itu, G Saminathan dan Adun Seremban Jaya, P Gunasekaran akan digugurkan.

Tiada ulasan: