"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Syed Saddiq: ‘Saya mangsa politik balas dendam’

V Anbalagan

KUALA LUMPUR: Bekas ketua Pemuda Bersatu, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa dia didakwa kerana enggan menyokong perdana menteri ketika itu, Muhyiddin Yassin.

Syed Saddiq juga berkata beliau tidak bersalah dan bukti telah disembunyikan daripadanya.

Presiden Muda itu membuat pembelaannya terhadap tuduhan bersubahat dalam pecah amanah jenayah (CBT), penyelewengan aset dan pengubahan wang haram berhubung dana berjumlah RM1.2 juta yang dikaitkan dengan Pemuda Bersatu.

Ketika soal balas oleh peguamnya, Haijan Omar, Syed Saddiq juga mendakwa seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memberitahu dia tidak akan menghadapi sebarang masalah jika menyokong Muhyiddin.

Beliau berkata pegawai itu, yang dikenalinya sebagai Ihsan, memberitahunya Muhyiddin membawanya masuk Bersatu dan presiden Bersatu masih mengambil berat terhadapnya.

“Saya memberitahu pegawai itu semasa menjalankan siasatan SPRM, saya tidak akan (menyokong Muhyiddin) kerana saya mempunyai prinsip,” kata Syed Saddiq, yang juga Ahli Parlimen Muar.

Beliau mendakwa Ihsan berkata kepadanya SPRM akan digunakan setiap kali berlaku pertukaran kerajaan.

Katanya, beliau dilucutkan keahlian Bersatu kerana enggan menyokong Muhyiddin, yang dilantik sebagai perdana menteri selepas kejatuhan kerajaan persekutuan pimpinan Pakatan Harapan pada Februari 2020.

Penjelasan mengenai dana

Syed Saddiq turut disoal mengenai pertuduhan CBT sebanyak RM1 juta dan penyelewengan RM120,000.

Mengenai pertuduhan CBT, beliau berkata, tiada peruntukan dalam perlembagaan Bersatu bahawa beliau mesti mendapat kelulusan Majlis Tertinggi untuk menggunakan dana.

Beliau berkata, wang itu digunakan untuk membiayai program anti-Covid-19, aktiviti Ramadan, dan hari raya pada 2020.

Mengenai dakwaan penyelewengan RM120,000, beliau berkata, wang itu diperolehi daripada dua projek mengumpul dana diadakan di Muar dan Ampang pada 2018.

Syed Saddiq berkata dia menggunakan wang simpanan sendiri untuk membiayai kempen memenangi kerusi Muar pada PRU14, dan kira-kira RM170,000 telah dibelanjakan, seperti dilaporkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Beliau berkata, kutipan derma itu tiada kaitan dengan Bersatu dan RM120,000 itu dimasukkan ke dalam akaun bank peribadinya.

Perbicaraan di hadapan hakim Azahar Abdul Hamid bersambung.

Tiada ulasan: