"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SPRM teliti isu Telekom minta runding terus dengan syarikat anak Tun M

Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

Serdang: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan meneliti isu Telekom Malaysia Berhad (Telekom) mengeluarkan surat untuk meminta kebenaran mengadakan rundingan terus dengan Opcom Sdn Bhd (Opcom) bagi pembekalan kabel fiber optik bernilai RM214.2 juta yang didakwa mempunyai unsur rasuah.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki berkata, sekiranya ada aduan dan mempunyai asas di bawah kesalahan rasuah maka SPRM mempunyai asas untuk menjalankan siasatan.

"Kita tidak akan teragak-agak untuk menyiasat tetapi SPRM perlukan maklumat itu dahulu.

"Setakat ini saya tiada maklumat lagi mengenai perkara itu namun jika apa-apa pun sebarang maklumat sekiranya ada aduan dan mempunyai asas di bawah kesalahan rasuah kita akan menjalankan siasatan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Perasmian Mesyuarat Agung Tritahunan Pemerhati Rasuah Malaysia (MCW), di sini, hari ini.

Terdahulu Harian Metro melaporkan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Telekom Malaysia Berhad (Telekom) mengeluarkan surat untuk meminta kebenaran mengadakan rundingan terus dengan Opcom Sdn Bhd (Opcom) bagi pembekalan kabel fiber optik bernilai RM214.2 juta.

Surat berkenaan dikatakan dikeluarkan kepada Kementerian Kewangan pada 15 September 2003 yang ketika itu Perdana Menteri dan Menteri Kewangan adalah Tun Dr Mahathir Mohamad, manakala anak ketiganya, Datuk Seri Mukhriz adalah Pengarah Opcom.

Menerusi pembelaan terhadap saman difailkan Dr Mahathir, Perdana Menteri berkata, Telekom adalah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang mana Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD) memegang satu saham khas yang memberikan MKD kuasa untuk menolak keputusan lembaga serta pemegang saham lain.

Tiada ulasan: