"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Belgium mengubah darah babi menjadi air minuman putih jernih

Budi Santoso

WIB Veos yang berpangkalan di Zwevezele, Flanders Barat menukar darah babi menjadi air minuman. FOTO/ PULSE GHANA A A A BRUSSELS: - Sebuah syarikat di Belgium telah mencipta teknologi penyulingan air yang boleh memproses darah babi menjadi air minuman baharu untuk penduduk. Baca Juga Daging Babi Mahal, 2 Negara Ini Aktif Mengkonsumsi Daging Buaya Seperti yang dilaporkan Oddity Central Jumaat (9/6/2023), syarikat Veos yang berpusat di Zwevezele, Flanders Barat mengkhususkan diri dalam menghasilkan protein haiwan untuk industri makanan. Ia dihasilkan dengan memproses darah haiwan dan kolagen menjadi serbuk protein berkualiti tinggi yang digunakan dalam produk makanan manusia dan haiwan. Baru-baru ini, syarikat itu menggunakan sejumlah besar air bawah tanah untuk membersihkan tangki yang mengandungi darah babi. Melalui teknologi penyulingan air bernilai dua juta euro, Veos sebenarnya boleh memproses darah babi yang disimpan menjadi air minuman.

“Dalam usaha mencapai kelestarian dan mengekalkan jadual air bawah tanah, kami mula mencari alternatif lain. Secara khusus, kami akan menumpukan lagi darah semasa proses pembuatan dan kemudian mengeringkannya.'' "Sepanjang proses itu, lembapan dibebaskan daripada darah dan dibenarkan untuk memeluwap sehingga ia menjadi air semula," kata pengasas bersama Veos, Robert Slee. Menurut Slee, air tersebut kemudiannya diproses semula melalui loji rawatan baharu supaya ia boleh digunakan dalam proses pengeluaran. Tambahnya, loji pemprosesan besar ini mampu membekalkan kira-kira 150,000 liter air minuman setiap hari.

Artikel ini telah disiarkan di SINDOnews.com dengan tajuk "Belgium Mengubah Darah Babi Menjadi Air Minuman Putih jernih". Untuk lebih banyak lawatan:
https://sains.sindonews.com/read/1122041/768/belgia-ubah-darah-babi-jadi-air-minum-berwarna-putih-bening-1686301565

Tiada ulasan: