"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tuan Ibrahim diarah perinci ‘arahan’ projek tebatan banjir

FMT Reporters

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi memerintahkan bekas menteri alam sekitar dan air Tuan Ibrahim Tuan Man memberikan kepada Menteri Ekonomi Rafizi Ramli perincian kenyataan-kenyataan yang beliau sebut dalam dokumen mahkamah, yang difailkan bagi tindakan undang-undang yang sedang berjalan.

Hakim Nik Hasmat Nik Mohamad membenarkan permohonan Rafizi semasa pengurusan kes hari ini.

Tuan Ibrahim dalam tuntutan mendakwa apabila Parlimen dibubarkan pada Oktober tahun lepas, beliau selaku menteri mengeluarkan “arahan” menangguhkan semua proses perolehan luar belanjawan (off-budget) oleh kementerian, termasuk yang melibatkan pembinaan sebuah tebatan banjir di Sungai Langat.

Mahkamah hari ini memerintahkan Tuan Ibrahim perincikan arahan itu, termasuk sama ada ia dalam bentuk bertulis atau lisan, tarikh arahan dikeluarkan, dan kepada siapa ia ditujukan.

Nik Hasmat menetapkan pengurusan lanjut kes itu pada 27 Julai.

Peguam mewakili Rafizi ialah Azhar Arman Ali dan Aina Syazwani Mansor, manakala Yusfarizal Yusoff mewakili Tuan Ibrahim.

Tuan Ibrahim memfailkan saman bulan lalu dan mendakwa Rafizi memfitnahnya apabila mencadangkan beliau meluluskan pemberian projek tebatan banjir bernilai RM2 bilion kepada syarikat berkaitan Umno selepas pembubaran Parlimen.

Rafizi mendakwa projek tebatan banjir Sungai Langat itu kontrak kedua yang diberikan kepada syarikat yang sama dalam tempoh enam bulan.

Tuan Ibrahim menafikan dakwaan itu dan mencabar Rafizi membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Beliau berkata kerajaan sementara tidak boleh meluluskan sebarang peruntukan kewangan kerana bertentangan dengan pekeliling Perbendaharaan.

Tiada ulasan: