"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dua tong gas oksigen meletup, 2 mangsa dirawat di zon merah HSB

Zuliaty Zulkiffli
bhnews@bh.com.my
Proton Wira yang meletup sebelum terbakar di Taman Industri Ringan Sri Mergong, Alor Setar hari ini, menyebabkan dua beranak melecur teruk.
Proton Wira yang meletup sebelum terbakar di Taman Industri Ringan Sri Mergong, Alor Setar hari ini, menyebabkan dua beranak melecur teruk.
ALOR SETAR: Dua beranak yang melecur teruk di bahagian muka dan badan selepas kereta Proton Wira dinaiki mereka meletup dan terbakar kini dirawat di Zon Merah Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Ahmad Shukri Mat Akhir, berkata mangsa yang cedera, Tuah Omar, 54, dan anaknya, Muhammad Firdaus Syawal Abdullah, 5, dipercayai mengalami kecederaan teruk.

Beliau berkata, isteri mangsa, Noor Azlina Abu Bakar, 34, hanya cedera ringan di tangan.

"Berdasarkan siasatan, ketiga-tiga mangsa dari Kampung Pinang Pedu, dekat sini, pergi ke sebuah premis di Taman Industri Ringan Sri Mergong, Lorong Perak 22 untuk mengisi dua tabung gas oksigen bantuan pernafasan untuk kegunaan sendiri.

"Selesai mengisi gas, mangsa membawa dua tong gas itu ke dalam kereta untuk pulang ke kampung isterinya di Kempas, Johor," katanya ketika dihubungi hari ini.

Ahmad Shukri berkata, secara tiba-tiba kedua-dua tong gas itu dipercayai meletup mengakibatkan kebakaran kereta Proton Wira berkenaan.

Beliau berkata, lelaki dan anaknya itu mengalami kecederaan serius di bahagian badan sedang mendapat rawatan di zon merah, manakala isterinya yang berada di bahagian penumpang hadapan mengalami kecederaan ringan dan dirawat di zon kuning.

"Namun siasatan masih dilakukan oleh pihak bomba untuk mengetahui punca sebenar kejadian itu," katanya.

Media hari ini melaporkan, tiga beranak melecur selepas kereta dinaiki mereka meletup dan terbakar berhampiran sebuah premis di Taman Industri Ringan Sri Mergong, Lorong Perak 22, di sini, kira-kira jam 12.30 tengah hari.

Kanak-kanak lelaki terbabit melecur 95 peratus, manakala bapanya, 80 peratus dan ibunya pula melecur 30 peratus.

Tiada ulasan: