"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Murid pakai lampin pakai buang di sekolah meningkat

Agensi

Zurich: Kebanyakan guru di sekolah Switzerland berdepan masalah murid masih memakai lampin pakai buang biarpun sudah berusia 11 tahun.

Ketua Persekutuan Perguruan Switzerland, Dagmar Rosler yang mendedahkan perkara itu berkata, pihaknya menerima banyak laporan daripada guru semakin ramai murid berusia bergantung kepada pemakaian lampin pakai buang ke sekolah bukan atas sebab kesihatan.

"Kanak-kanak akan ke sekolah seawal usia empat tahun.

"Ya mungkin ada murid masih memakai lampin kerana kanak-kanak akan pergi ke sekolah seawal usia empat tahun.

"Tetapi, apabila kanak-kanak berusia 11 tahun datang ke sekolah dengan memakai lampin, itu adalah satu trend membimbangkan," katanya kepada akhbar Switzerland, 20 Minuten.

Katanya, dalam keadaan apa pun kanak-kanak itu tidak boleh diabaikan.

"Walaupun tidak ada masalah kesihatan adalah perlu untuk berbincang dengan ibu bapa untuk menangani masalah itu dan meminta mereka bertanggungjawab," katanya.

Pakar pula berpendapat, penting membezakan sama ada trend ini adalah gangguan psikologi perkembangan atau individu yang berkaitan tidak pernah mengetahuinya.

Pakar Psikoterapi, Felix Hof juga mendapati topik itu sangat penting untuk ditangani dengan sebaiknya terutama golongan ibu bapa.

"Terdapat pelbagai sebab mengapa kanak-kanak usia sekolah rendah masih perlu memakai lampin.

"Jika ia bukan disebabkan kecacatan fizikal, tingkah laku sedemikian boleh menunjukkan pengabaian atau situasi keluarga yang sangat tertekan," katanya.
-hmetro

Tiada ulasan: