"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Hidup Melayu’, tapi ramai tidak duduki SPM, Anwar bidas bekas menteri

Mohamad Fadli dan Shahrul Shahabudin

BANGI: Perdana Menteri Anwar Ibrahim membidas seorang bekas menteri pendidikan yang didakwanya gagal sehingga menyebabkan ramai calon tidak hadir menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Anwar menyalahkan menteri terbabit kerana gagal memantau keadaan itu yang berlaku ketika penularan Covid-19 dan ketidakstabilan politik sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

“Cerita hidup Melayu. Bagaimana ada menteri pendidikan ketika itu yang tidak boleh pantau anak-anak tidak ambil peperiksaan SPM.

“Itu perkara serius,” katanya pada Program Cakna Madani Perdana Menteri bersama pelajar tajaan JPA di institusi pendidikan tinggi di Dewan Canselor Tun Abdul Razak, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Anwar tidak menamakan menteri terbabit secara khusus, namun Ahli Parlimen Putrajaya Radzi Jidin dari Perikatan Nasional (PN) adalah menteri pendidikan di bawah pentadbiran perdana menteri Muhyiddin Yassin dan Ismail Sabri Yaakob dari 2020 hingga November 2022.

Ahad lalu, Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek berkata pihaknya akan meneliti isu ketidakhadiran 14,858 atau 3.8% daripada 388,832 calon SPM 2022 untuk mencari mekanisme bagi menyelesaikan masalah terbabit.

Dalam pada itu, Anwar berkata beliau telah mengarahkan Fadhlina supaya mencari peruntukan untuk memperbaiki tandas sekolah daif untuk keselesaan murid.

“Tahun pertama saya kena cari. Orang yang bising ini sudah tiga tahun… kenapa tak selesaikan,” katanya.

Tiada ulasan: