"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

DAP buat laporan polis pada Mastura

Malaysiakini

Ketika permohonan maaf Siti Mastura Muhammad tidak tiba-tiba, pemimpin DAP tampil membuat laporan polis terhadap anggota parlimen Kepala Batas itu.

Ini semua gara-gara tuduhannya bahawa Pengerusi DAP Lim Guan Eng mempunyai hubungan keluarga dengan pemimpin komunis Chin Peng dan perdana menteri pertama Singapura Lee Kuan Yew.

Anggota parlimen Bukit Bendera Syerleena Abdul Rashid membuat laporan itu di ibu pejabat polis daerah Brickfields di Kuala Lumpur, hari ini.

Dalam laporan polis yang kandungan dikongsi dengan media itu, Syerleena berkata kenyataan Mastura melalui video di Youtube itu tidak berasas, fitnah, palsu dan berniat jahat.

“Dr Siti Mastura tidak memberi penjelasan atau bukti untuk menyokong semua tuduhannya walaupun diberi peluang,” katanya.

Guan Eng sebelum ini memberikan tempoh 48 jam, yang tamat hari ini, kepada Mastura untuk membuktikan dakwaannya sebelum dia mengambil tindakan lanjut.

Mastura dipercayai membuat dakwaan itu dalam program PAS di Kemaman, Terengganu, baru-baru ini.

Dia turut mendakwa Guan Eng dan bapanya Kit Siang juga mempunyai hubungan keluarga dengan ramai pemimpin DAP termasuk seperti Setiausaha Agung DAP Anthony Loke, naib pengerusi Nga Kor Ming dan Teresa Kok dan ex officio Ngeh Koo Ham.

Sementara itu, Syerleena  dalam laporan polisnya percaya kenyataan itu merupakan kesalahan bawah Seksyen 504 (pecah keamanan),  dan Seksyen 505(c) Kanun Keseksaan (menyebabkan khianat awam).

Katanya, ia juga melanggar Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia serta Seksyen 499 Kanun Keseksaan kerana melakukan fitnah jenayah.

Ingatkan Mastura pada hadis larangan fitnah

Sementara itu, dalam kenyataan medianya selepas itu, Syerleena mengingatkan Mastura tentang hadis yang menyebut bahawa Allah melaknat pihak yang menabur fitnah.

“Mastura mungkin terlalu baru dalam politik Malaysia atau tidak cukup terdedah kepada perkembangan isu semasa sehingga begitu dangkal akal fikirnya hatta sanggup memperjudikan reputasi sendiri sebagai seorang pembohong dan orang yang membangkitkan fitnah yang sedang tidur.

“Saya yang DAP ini tentunya tidak layak untuk memetik ayat-ayat agama di mata Dr Mastura. Namun saya percaya, beliau lebih terpelajar tentang hal ini,” sindir Syerleena.

Beberapa wakil rakyat DAP turut hadir menemai Syerleena di balai polis hari ini.

Tiada ulasan: