"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemimpin perlu jadi 'lebih putih daripada putih' kata Syed Saddiq

Hidir Reduan Abdul Rashid

Memberi bayangan berkenaan masa depan politiknya, Presiden Muda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata pemimpin yang baik di Malaysia mestilah "lebih putih daripada putih (whiter than white)".

Dia berkata demikian ketika sidang media selepas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menyabitkannya atas empat pertuduhan pecah amanah jenayah (CBT), salah guna harta dan pengubahan wang haram membabitkan dana Pemuda Bersatu (Armada) berjumlah RM1.12 juta.

"Untuk mengubah Malaysia, bukan tentang satu individu tetapi tentang membina institusi yang melangkaui parti dan personaliti, supaya (negara) di landasan betul tidak kira siapa mentadbir.

"Untuk menjadi pemimpin yang membangunkan Malaysia, dia mesti lebih putih daripada putih. Untuk menjadi pemimpin yang baik untuk merealisasikan impian Malaysia, (dia) perlu lebih putih daripada putih," kata Syed Saddiq.

"Itu akan menjadi faktor paling utama untuk saya membuat keputusan, yang akan saya bawa kepada kepimpinan Muda selepas perbincangan dan perundingan," katanya lagi.

Syed Saddiq berkata dia akan mengumumkan perihal masa depan politiknya dalam sidang media pada jam kira-kira lima petang ini.

Terdahulu, Mahkamah Tinggi menjatuhkan hukuman tujuh tahun penjara, dua sebatan dan denda RM10 juta terhadapnya.

Hakim Azhar Abdul Hamid bagaimanapun membenarkan permohonan pembelaan untuk menangguhkan hukuman sementara rayuan dibuat di Mahkamah Rayuan.

Tiada ulasan: