"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Parti tak perlu ‘tembak’ rakan, pengampunan kuasa raja

Mohd Farhan Darwis

PETALING JAYA: Para penganalisis mengingatkan parti-parti politik bahawa pengampunan atau memendekkan hukuman seseorang pesalah merupakan kuasa mutlak raja-raja, maka tidak perlu mereka bercakaran sesama sendiri.

Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya berkata keputusan Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan mengurangkan kadar hukuman dan denda Najib Razak semestinya tidak melibatkan campur tangan politik.

“Setiap ahli lembaga ada pandangan tapi Yang di-Pertuan Agong ada keputusan akhir. Keputusan Agong muktamad. Tak boleh pertikai sama ada parti politik, orang awam, atau apa pun institusi,” katanya kepada FMT.

Awang Azman berkata isu tidak perlu dijadikan bahan untuk menyalahkan mana-mana parti, kerana urusan berkenaan “tiada kaitan parti politik”.

Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan semalam mengumumkan hukuman 12 tahun penjara yang dikenakan terhadap Najib dikurangkan menjadi enam tahun, dan beliau akan dibebaskan lebih awal pada Ogos 2028.

Bekas presiden Umno itu juga diberikan pengurangan hukuman denda daripada RM210 juta kepada RM50 juta.

Awang Azman berkata kemungkinan pengampunan penuh pada masa depan juga urusan Agong.

Katanya, pertimbangan Agong “kita tak tahu… ini bukan kaitan kerajaan perpaduan, jadi mereka (pemimpin politik) tak boleh tembak sekutu-sekutu,” katanya.

Sementara itu, Mazlan Ali dari Universiti Teknologi Malaysia percaya keputusan lembaga itu semalam memberi kelegaan kepada ahli-ahli Umno, meskipun bekas presiden mereka itu tidak diberi pengampunan penuh.

Keputusan juga menunjukkan pentadbiran Anwar Ibrahim sudah melaksanakan tanggungjawabnya. “Ia kuasa mutlak hak budi bicara lembaga pengampunan,” katanya.

“Walaupun dapat pengurangan separuh, yang penting usaha sudah dibuat ia akan meningkatkan imej Anwar sebagai ketua kerajaan.”

Tiada ulasan: